Zmiana sprzedawcy to Twoje prawo, nie obowiązek
Wróciłeś wypoczęty z urlopu, a od sąsiadów słyszysz, że ominęła Cię okazja do korzystnej zmiany sprzedawcy prądu? Nie denerwuj się. Nic straconego. Zmiana sprzedawcy jest możliwa w każdym momencie! Jest to prawo, z którego odbiorcy energii skorzystać mogą zawsze, jeśli z analizy ofert wynika, że warto.
Jeśli chcesz zmienić sprzedawcę energii możesz to zrobić w każdym czasie, łatwo i sprawnie. Jak to zrobić w prosty sposób wyjaśniamy na stronie internetowej URE dotyczącej zmiany sprzedawcy - www.maszwybor.ure.gov.pl. Tam też znajdziemy Kalkulator cen, który pomoże nam porównać oferty sprzedawców i policzyć koszty zakupu i dostarczenia energii elektrycznej do domu.
Przed zmianą zapoznaj się dokładnie z warunkami proponowanej umowy. Zwróć szczególną uwagę na opcje płatności, okres obowiązywania kontraktu i warunki jego wypowiedzenia (np. czy kontrakt jest przedłużany automatycznie). Sprawdź też, czy nie ma ukrytych opłat (np. kary za kolejną zmianę), które w przypadku pojawienia się w umowie byłyby praktykami niedozwolonymi.
Twoją czujność powinni wzbudzić akwizytorzy, którzy w przypadku niechęci odbiorcy do podpisania nowej umowy straszą możliwością upadłości dotychczasowego sprzedawcy i odcięciem dostaw energii.
Zanim wyjedziesz na dłuższy urlop upewnij się, że zapłaciłeś rachunek za energię.
Problem może wystąpić, gdy termin płatności wypada podczas Twojego urlopu, a urlop należy do dłuższych...
Przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie gazu czy energii elektrycznej w przypadku, gdy odbiorca zwleka z zapłatą co najmniej miesiąc od upływu terminu płatności. Zanim jednak zostaną odcięte dostawy mediów odbiorca musi zostać powiadomiony na piśmie o zamiarze wypowiedzenia przez przedsiębiorstwo energetyczne umowy, a przedsiębiorstwo musi wyznaczyć odbiorcy dodatkowy, dwutygodniowy termin do zapłaty zaległych i bieżących należności. Mimo, że rozwiązania prawne sprzyjają konsumentowi, z praktyki URE wynika, że zdarzają się przypadki, w których w związku z dłuższą (nieco powyżej miesiąca) nieobecnością w domu odbiorcom wstrzymywane jest dostarczanie energii elektrycznej lub gazu w związku z nieuiszczeniem rachunku w terminie.
Pamiętajmy, że wznowienie dostawy energii czy gazu będzie wiązało się z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty. Wysokość takiej opłaty określona jest w taryfie przedsiębiorstwa.
A kiedy składamy reklamację...
Odbiorcy, którzy wszczęli procedurę reklamacyjną w związku z otrzymanym rozliczeniem za energię bądź gaz, dość często uiszczają opłatę jedynie w kwocie, jaka ich zdaniem odpowiada rzeczywistemu zużyciu - zazwyczaj więc w kwocie niższej niż wynikająca z reklamowanej faktury. Niestety procedura reklamacyjna nie wstrzymuje biegu terminu płatności i w związku z tym - wobec zwłoki z zapłatą bieżących należności - odbiorcy są narażeni na wstrzymanie dostaw energii.
Jeżeli uważasz, że wstrzymanie przez przedsiębiorstwo energetyczne dostaw energii czy gazu było nieuzasadnione, zwróć się z wnioskiem o rozstrzygniecie powstałego sporu do właściwego miejscowo oddziału terenowego URE lub do funkcjonującego przy Prezesie URE - Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Paliw i Energii. Adresy znajdują się na www.ure.gov.pl.
Więcej porad dla odbiorców znajduje się na stronie internetowej URE w dziale Poradnik Odbiorcy | |
Zabezpiecz urządzenia przed uszkodzeniem.
Pogoda w lato bywa zmienna, zdarzają się burze z wyładowaniami atmosferycznymi. Pamiętaj zatem o zabezpieczeniu urządzeń elektrycznych. Przed urlopem najskuteczniejszą metodą ochrony urządzeń przed awarią spowodowaną wyładowaniami jest wyłączenie ich z sieci. Natomiast urządzenia, które muszą pozostać aktywne powinny zostać podłączone do sieci za pośrednictwem listwy ochronnej, która zabezpiecza przed skutkami nagłych zmian napięcia (w przypadku wrażliwych urządzeń elektronicznych) lub gniazdek z uziemieniem (w przypadku np.: lodówki).
Zmniejsz zużycie energii elektrycznej: zadbasz o wysokość swojego rachunku i środowisko.
Nieobecność w domu lub w rodzinnej firmie, którą zamykamy na czas urlopu, warto wykorzystać do zmniejszenia kosztów zużycia energii poprzez odłączenie od zasilania sprzętu elektronicznego i urządzeń RTV, pozostających zazwyczaj w trybie ?uśpienia?. Zyskujemy podwójnie: zabezpieczając sprzęt przed skutkami nagłych zmian napięcia i zmniejszając rachunki za energię.
***
Akcję Przed wakacjami - co warto wiedzieć? URE prowadzi już po raz kolejny wspólnie z UOKiK oraz kilkudziesięcioma innymi partnerami. W tym roku aż 30 instytucji, urzędów i organizacji wspólnie informuje o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach ważnych przed długim urlopem wypoczynkowym: o czym warto pamiętać przygotowując się do urlopu, jakie mamy prawa i gdzie uzyskać pomoc w razie trudności. Dzięki wspólnej akcji na stronach internetowych wszystkich uczestników projektu znajdziesz potrzebne informacje, o których nie można zapomnieć przed wakacjami.