Dziś jest poniedziałek, 26 sierpień 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.9371 +0.09% 1EUR 4.3572 -0.2% 1GBP 4.805 +0.56%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Siemensa buduje fabrykę dla Przemysłu 4.0 w Polsce
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
11 wrzesień 2019
72 edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu 
więcej
17 wrzesień 2019
ENERGETAB - największe w Polsce targi energetyki i elektrotechniki 
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Aktualności

LEDy zaczynają oświetlać polskie ulice

11 grudzień 2012.

Technologia LED wkracza na ulice i drogi w Polsce, po pionierskim zastosowaniu dwa lata temu na autostradzie w Holandii. Białe światło LED pomaga nie tylko kierowcom i pieszym. Kilka polskich miast wymieniło oświetlenie sodowe na energooszczędne lampy LED, w ramach szukania oszczędności. Ich dokładną skalę można śledzić dzięki internetowym licznikom.

Dwa lata temu technologia LED po raz pierwszy w historii została użyta do oświetlenia odcinka autostrady A44 w Holandii. Zastosowane tam rozwiązania pozwalają na dowolne regulowanie natężeniem światła, w celu dostosowania go do aktualnych warunków drogowych, widoczności i natężenia ruchu, a białe światło nie powoduje zmęczenia wzroku kierowców.

W Polsce większość ulic i dróg oświetlana jest energochłonnymi, rtęciowymi i wysokoprężnymi lampami sodowymi. Jak dotąd tylko kilka miast zdecydowało się na montaż energooszczędnego LEDowego oświetlenia ulicznego. Zachęciło je to, że skumulowane oszczędności energii mogą sięgnąć nawet 70 procent, a oświetlenie LED posiada trzykrotnie większą trwałość niż tradycyjne źródła światła.

Pionierskie zastosowania w Polsce

Jeden z pierwszych projektów wdrożenia oświetlenia drogowego LED w Polsce miał miejsce w Krakowie. Na odcinku drogi wojewódzkiej o dużym natężeniu ruchu, położonej przy ul. Wielickiej zdemontowano przestarzałe oprawy sodowe i zastąpiono je oprawami Philips LED typu Speed Star. Jedna taka oprawa pobiera energię o mocy 156W, podczas gdy jej sodowa poprzedniczka aż 250W.

- Po zamontowaniu nowych lamp ulicznych typu LED zaobserwowaliśmy znaczną poprawę jakości oświetlenia drogi - mówi Komendant Tomasz Seweryn, Zastępca Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej w Krakowie.

Podobne projekty zrealizowano także w innych miastach: Warszawie przy ul. Calinescu i Gorzowie Wielkopolskim przy ul. Szmaragdowej. Oświetlenie LEDowe testują także Olsztyn i Gdańsk. Jednak tego typu modernizacja jest dostępna nie tylko dla dużych miast. Przykładem może być gmina Trzebielino, położona w województwie pomorskim, licząca niecałe 4 tys. mieszkańców, która jako pierwsza w Polsce w całości zmodernizowała swoje oświetlenie w technologii LED. Dzięki temu ulice są znacznie lepiej oświetlone, a koszty zużycia energii elektrycznej spadły aż o 55 procent.

- Modernizacja oświetlenia drogowego oznacza dla naszej gminy lepszą jakość oświetlenia dróg oraz poprawę bezpieczeństwa mieszkańców - mówi Tomasz Czechowski, wójt gminy Trzebielino. - Przykład naszej gminy pokazuje, że dzięki mądrej inwestycji można oświetlać drogi i ulice przez całą noc, przy jednoczesnym obniżeniu wydatków na energię o ponad połowę, co ma istotny wpływ na finanse gminy.

Kalkulacja oszczędności

Dokładny poziom oszczędności, wynikający z zamontowania oświetlenia ulicznego LED w kilku polskich miastach, można zobaczyć dzięki aplikacji monitorującej, stworzonej przez firmę Philips Lighting Poland (http://www.lighting.philips.pl/lightcommunity/trends/led/ledlicznik.wpd). Dostępne są tu liczniki, które pokazują skalę oszczędności energii w kWh, ilość zaoszczędzonych złotych i poziom obniżenia emisji CO2 dla danego miasta. Każde kolejne, które zamontuje uliczne systemy LED, zostanie włączone do aplikacji, aby istniała możliwość śledzenia wygenerowanych w ten sposób oszczędności.

-Przyszłość oświetlenia w Polsce będzie opierać się na technologii LED i białym świetle - mówi Bogdan Rogala, prezes Philips Lighting Polska. - Jednak obecne tylko 5 proc. opraw oświetlenia ulicznego ulega wymienianie w ciągu roku. Przy tym tempie transformacja zajmie ok. 20 lat. Oznacza to niewykorzystanie ogromnych możliwości zarówno z punktu widzenia zmniejszenia kosztów dla gmin, jak i pozytywnego wpływu na środowisko, dzięki redukcji zużycia energii i zmniejszenia emisji CO2. Szacujemy, że przy zastosowaniu aktualnie dostępnych technologii można ograniczyć roczne zużycie energii elektrycznej na oświetlenie dróg, ulic i miejsc publicznych w Polsce o około 400 mln zł w ciągu roku.

Modernizację oświetlenia ulicznego można przeprowadzić w oparciu o formułę finansowania projektu z oszczędności, uzyskanych dzięki zmniejszeniu rachunków za zużytą energię. Taki system finansowania daje gminom nie tylko możliwość wymiany oświetlenia na bardziej nowoczesne i ekologiczne, ale również wygenerowania oszczędności po spłacie kredytu na inwestycję.



O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl