
W dniu 13.08.2013 pierwszy "Husarz" Siemensa jeżdżący w barwach PKP Intercity
przejechał milion kilometrów. Dziesięć takich nowoczesnych pojazdów
wielosystemowych typu ES64U4, oznaczonych w Polsce jako EU44, eksploatowanych
jest przez przewoźnika od końca 2009 roku do obsługi ruchu pasażerskiego. Mogą
się poruszać ze składami wagonów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. "Husarz" Siemensa prowadzący pociąg BWE (Berlin Warszawa -
Express) przejechał pierwszy milion kilometrów. Lokomotywy te jeżdżą po polskich
torach od października 2009 roku. PKP Intercity zakupiło 10 lokomotyw
Eurosprinter, typu ES64U4. Wprowadzenie wówczas przez PKP Intercity lokomotyw
Siemensa do eksploatacji było przełomem technologicznym - "Husarze" to
pierwsze lokomotywy wielosystemowe w Polsce i jak do tej pory jedyne, które
mogą osiągać prędkości ponad 200 km/h. Zastosowanie nowoczesnych technologii
pozwoliło na znaczne wydłużenie czasu eksploatacji pomiędzy przeglądami
okresowymi w stosunku do innych typów lokomotyw eksploatowanych przez PKP
Intercity. Klimatyzowane oraz efektywnie izolowane akustycznie kabiny, układ
prędkości zadanej (tempomat), elektroniczne sterowanie, a także nowoczesne
układy napędowy i odsprężynowania znacząco poprawiają komfort jazdy. Duża moc
zapewnia szybki rozruch pociągu do uzyskania prędkości maksymalnej, a hamowanie
elektrodynamiczne pozwala na oddawanie energii elektrycznej z powrotem do sieci
trakcyjnej. Są to już obecnie pojazdy sprawdzone na polskich torach, a
maszyniści wysoko cenią sobie lokomotywy Eurosprinter. Biorą one też udział w
projektach wdrożeniowych dla nowych rozwiązań. W październiku 2011, w ramach
prób torowych urządzeń ETCS, odbył się pierwszy przejazd składu prowadzonego
przez lokomotywę Siemensa wyposażoną w urządzenia pokładowe systemu ETCS.
Lokomotywa bez problemu osiągnęła prędkość 200 km/h z typowymi wagonami
pasażerskimi. I teraz właśnie pierwsza z lokomotyw Husarz została
"milionerką".
Współpraca pomiędzy PKP Intercity a Siemensem polega nie tylko na dostawie
lokomotyw, ale także na ich serwisowaniu. Siemens jest odpowiedzialny za
przeglądy, prowadzenie diagnostyki lokomotywy, dostawę części zamiennych oraz
naprawy pojazdów. Współpraca serwisowa między firmami odbywa się na podstawie
umowy długoterminowej i potrwa do 2024 roku. Po przejechaniu pierwszego miliona
kilometrów ?Husarz? został poddany standardowemu przeglądowi drugiego poziomu
utrzymania, który wynikał z cyklu przeglądowo- naprawczego.
Obecnie lokomotywy ES64U4 prowadzą międzynarodowe pociągi BWE (Berlin -
Warszawa Express) na całej trasie od Warszawy do Berlina, a także pomiędzy
Pragą a Warszawą. Można je także spotkać na trasach do Krakowa, Katowic i
Poznania.
|