Dziś jest wtorek, 22 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8408 +0.26% 1EUR 4.2792 +0.04% 1GBP 4.97 -0.02%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Aktualności
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Aktualności

Krajowy System Poboru Opłat w 2013r. przyniósł już miliard zł

16 grudzień 2013.

Tylko w bieżącym roku, w okresie od 1 stycznia do 30 listopada, na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło ponad 1,08 mld zł. z Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO).
Na tę kwotę składają się opłaty elektroniczne z systemu viaTOLL (86,44%) oraz opłaty manualne pobierane od kierowców pojazdów osobowych (13,56%) na odcinkach autostrad
A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica zarządzanych przez GDDKiA. Łącznie,
od początku funkcjonowania, Krajowy System Poboru Opłat zebrał ponad 2,406 mld zł.

Rozwój sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL działa od lipca 2011r. W początkowej fazie obejmował
ok. 1565 kilometrów dróg. 1 lipca 2012r. został rozszerzony o 325 kilometrów, 12 stycznia 2013r.
? o 140 kilometrów, a 30 marca o kolejne 160 kilometrów. Ostatnie rozszerzenia miały miejsce
w czwartym kwartale bieżącego roku. 31 października sieć dróg płatnych powiększyła
się o 343 kilometry - było to największe rozszerzenie w dotychczasowej historii systemu.
1 grudnia sieć dróg płatnych powiększyła się o kolejne 120 kilometrów. Obecnie systemem objętych jest blisko 2653 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad na terenie całego kraju.
Docelowo, w 2018r. elektroniczny system poboru opłat viaTOLL może działać na ok. 7 tys. kilometrów dróg zlokalizowanych w całej Polsce. Każdorazowo plany objęcia opłatami nowych odcinków
są ogłaszane za pomocą stosownych rozporządzeń Rady Ministrów.

Przychody
Wszystkie opłaty dokonywane w ramach KSPO trafiają bezpośrednio do Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczane są na inwestycje w nową infrastrukturę oraz modernizację obecnej sieci drogowej. Codziennie na konto KFD wpływa około 3,3 mln zł. Wszelkie wahania w zakresie wysokości wpływów związane są z sezonowością przewozów. Rekordowym miesiącem w dotychczasowej historii systemu okazał się lipiec 2013r. Według danych operatora system viaTOLL wygenerował wówczas przychody w wysokości ponad 113,45 mln zł.

Statystyki dot. użytkowników pojazdów o DMC > 3,5t
W momencie startu w systemie viaTOLL zarejestrowanych było nieco ponad 300 tys. pojazdów, jednak już po dwóch miesiącach liczba ta się podwoiła. Obecnie liczba zarejestrowanych pojazdów wynosi ponad 751 tys. W ramach systemu wydano około 1,4 mln urządzeń pokładowych viaBOX. W ciągu miesiąca za ich pomocą rejestrowanych jest łącznie ponad 50 mln transakcji, czyli pojedynczych przejazdów pod bramownicą.
Zdecydowana większość, bo aż 63,2% wszystkich pojazdów w systemie, to użytkownicy krajowi. Pozostałe 36,8% to użytkownicy zagraniczni, wśród których najliczniejszymi grupami
są Niemcy (5,8%), Litwini (3,68%) oraz Czesi (3,24%). Na kolejnych miejscach plasują się natomiast Ukraińcy, Rosjanie, Słowacy, Rumuni, Węgrzy, Białorusini oraz Łotysze.
Użytkownicy zarejestrowani w systemie viaTOLL w przeważającej większości rozliczają
się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty (21,3%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).
viaTOLL jako narzędzie polityki środowiskowej
Dzięki zróżnicowaniu stawek opłat system viaTOLL w krótkim czasie stał się bardzo efektywnym narzędziem polityki środowiskowej. Najniższe stawki opłaty elektronicznej przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin
(Euro 5 i Euro 6). W rezultacie, od wielu miesięcy na polskich drogach wyraźnie przybywa pojazdów
o klasach Euro 4, Euro 5 i Euro 6, a jednocześnie ubywa starszych. Dla przykładu, w listopadzie 2011r. największy udział w rejestracjach miały pojazdy o klasie Euro 3 (34,4%), a na drugim miejscu Euro 5 (20,2%). Obecnie proporcje te się odwróciły i najliczniej reprezentowane są auta klasy
Euro 5 (33,26%) i Euro 3 (27,1%). Na kolejnych miejscach znajdują się natomiast pojazdy klasy
Euro 4 (14,78 %), Euro 2 (13,35%), Euro 0 (8,43%), Euro 1 (2,66%) oraz Euro 6 (0,42%).
 

Pojazdy o DMC ? 3,5t
Wraz z uruchomieniem systemu viaTOLL rozpoczęto pobór opłat od użytkowników pojazdów osobowych i motocykli za przejazd odcinkami autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Początkowo był to tylko odcinek autostrady A2 Konin-Stryków.
1 czerwca 2012r. operator systemu uruchomił manualny pobór opłat na odcinku autostrady A4 Bielany Wrocławskie ? Sośnica. Od tego dnia na obu płatnych odcinkach autostrad państwowych kierowcy samochodów osobowych i dostawczych o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t, mogą również dobrowolnie dołączyć do systemu viaTOLL poprzez zakup specjalnego urządzenia pokładowego viaAUTO. Stanowi ono wygodną alternatywę wobec obowiązującego na tych odcinkach manualnego systemu poboru opłat i daje możliwość wnoszenia opłat za przejazd autostradą
bez zatrzymywania się. Do tej pory sprzedano ponad 6,3 tys. urządzeń viaAUTO,
a dodatkowe 1200 sztuk przekazano służbom ratowniczym.
Według danych operatora najwyższe wpływy za przejazd płatnymi odcinkami autostrad zarządzanymi przez GDDKiA odnotowywane są w miesiącach letnich, a zwłaszcza w okresie wakacyjnym. W czerwcu łączne wpływy do KFD za przejazd odcinkami A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica, na które składają się opłaty wnoszone przez kierowców manualnie
oraz za pośrednictwem urządzenia viaAUTO, wyniosły ponad 15,25 mln zł. Z kolei w lipcu,
z tego samego tytułu na konto KFD wpłynęło już ponad 20,64 mln zł, czyli blisko 30% więcej.
Tylko 31 sierpnia br. na zarządzanym przez GDDKiA odcinku A4 obsłużonych zostało
ponad 90 tys. pojazdów.

Informacje o systemie viaTOLL
viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom w sposób elektroniczny wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od  lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie
od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Z dokładnym wykazem i mapą sieci dróg płatnych można zapoznać się na stronie internetowej www.viatoll.pl oraz w każdym Punkcie Dystrybucji i Punkcie Obsługi Klienta. Dokładna lokalizacja Punktów Dystrybucji i Punktów Obsługi Klienta jest dostępna na stronie www.viatoll.pl. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o., która działa w imieniu i na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Od 2012 roku z systemu dobrowolnie mogą korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Usługa viaAUTO jest alternatywą dla manualnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).



Źródło: Viatoll
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl