Dziś jest poniedziałek, 21 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8503 -0.35% 1EUR 4.2844 -0.01% 1GBP 4.9671 +0.43%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Siemensa buduje fabrykę dla Przemysłu 4.0 w Polsce
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
16 grudzień 2008.

Oświetlenie drogowe z zastosowaniem słupów spełniających wymagania normy pn-en 12767

Słupy stosowane do celów oświetlenia drogowe ulegały na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat wielu przeobrażeniom. Najbardziej kiedyś popularne słupy drewniane, zostały z biegiem czasu wyparte przez słupy żelbetowe, które utrzymywały się na rynku przez kilka dziesięcioleci. Rywalizowały z nimi słupy spawane ze stalowych rur grubościennych. Takie słupy produkowała nasza firma w latach 70-ch i 80-ch ub. wieku.
Początek lat 90-ch XX w., to rewolucja w podejściu do konstrukcji drogowych, w tym i słupów oświetleniowych. Pojawiły się lekkie słupy z blachy stalowej a ich dodatkowych atutem stało się zabezpieczenie antykorozyjne w postaci cynkowania zanurzeniowego. 'Elektromontaż-Rzeszów' był pierwszą polską firmą, która rozpoczęła produkcję słupów oświetleniowych w tej technologii. Na przestrzeni prawie 20 lat produkcji zmieniał się asortyment wyrobów, wprowadzane były nowe technologie produkcji. Rozpoczynaliśmy od słupów profilowanych z blachy (wielokątne i stożkowe), poprzez rurowe przetłaczane, wielostopniowe a nasza najnowsza technologia opiera się na walcowaniu rury stalowej lub aluminiowej, standardowo na kształt stożka, chociaż możliwe są też inne wzory.
Wejście Polski do Unii Europejskiej wymusiło na producentach słupów stosowanie normy PN-EN 40. Określa ona szczegółowo proces produkcji konstrukcji stalowych i aluminiowych: projektowanie, obliczenia, weryfikację, stosowane materiały, wymiary i ich tolerancje, spawanie, obróbkę powierzchni, zabezpieczenie antykorozyjne, znakowanie (w tym, znakiem CE) i in.
Najnowsze wyzwanie dla producentów słupów oświetlenia drogowego, to spełnienie wymagań normy PN-EN 12767 dotyczącej bezpieczeństwa biernego. Problem ten dotyczy też wytwórców konstrukcji wsporczych pionowego oznakowania dróg oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Wszystkie powyżej wspomniane konstrukcje powinny być tak zbudowane, aby nie stwarzały zagrożenia dla uczestników ruchu drogowego, w przypadku nieprzewidzianych sytuacji, prowadzących do wypadku.
Omawiana norma nie stawia wymagań odnośnie technologii wykonania konstrukcji, lecz zwraca uwagę na takie ich cechy, które mogą wpływać bezpośrednio na skutki zderzenia pojazdu z konstrukcją oraz na stopień bezpieczeństwa osób znajdujących się w pojeździe w przypadku kolizji. Stanowi wzorzec do klasyfikowania, m. in. słupów oświetlenia drogowego, według ich potencjalnego zagrożenia w tych przypadkach.
W praktyce, sprawdzenie wyrobów na zgodność z normą i przypisanie konstrukcji do odpowiedniej grupy polega na przeprowadzeniu testów zderzeniowych. Prowadzone badania zmierzają do udowodnienia, że tylko specjalne konstrukcje są w stanie znacznie zredukować powstającą w chwili zderzenia siłę przeciążenia poniżej niebezpiecznej dla ludzkiego życia wartości.
Norma PN-EN 12767 klasyfikuje trzy przedziały poziomu pochłaniania energii przez konstrukcje wsporcze i określa je, jako:
- pochłaniające energię w wysokim stopniu (HE);
- pochłaniające energię w niskim stopniu (LE);
- nie pochłaniające energii (NE).
Określenie biernego bezpieczeństwa konstrukcji odnosi się do trzech definiowanych poziomów prędkości w chwili zderzenia, tj. 50, 70 i 100 km/h.
Poziom bezpieczeństwa użytkownika pojazdu liczony jest od 1 do 3 (konstrukcje zapewniające wzrost bezpieczeństwa) a cyfra 4 oznacza tzw. konstrukcje nieszkodliwe.
Na końcowy wynik określający poziom bezpieczeństwa konstrukcji wpływają, w głównej mierze dwa, obliczane na podstawie testów, parametry:
- wskaźnik przyspieszenia (ASI);
- teoretyczna prędkość uderzenia głowy (THIV).
12

Przykładowym oznaczeniem poziomu bezpieczeństwa konstrukcji może być zestaw cyfr i liter - 100HE2. Oznacza to, że przy prędkości 100 km/m, testowana konstrukcja wykazuje cechy wysokiego pochłaniania energii (HE) i osiągnęła 2 poziom bezpieczeństwa użytkowników pojazdu.
    'Elektromontaż-Rzeszów' S.A. prowadzi badania w tym zakresie od kilku lat. Powyższy projekt realizujemy dwuwarstwowo. Nasi konstruktorzy przygotowują teoretyczne podstawy. Tworzą komputerowe modele idealnych (bezpiecznych) słupów a, w zasadzie, kompletu 'słup - fundament'. Na podstawie takich projektów budowane są konstrukcje testowane później na poligonach badawczych. Norma PN-EN 12767 szczegółowo określa sposób przeprowadzenia takich testów. Opisuje pojazd doświadczalny, sposób zamocowania badanej konstrukcji, aparaturę pomiarową i procedurę przeprowadzania prób.
    Nasza firma wykonała już kilkadziesiąt prób uderzeniowych słupów. Testujemy konstrukcje przewidziane, przede wszystkim, do celów oświetlenia miejsc o dużym natężeniu ruchu samochodowego (oświetlenie uliczne, drogowe, węzłów autostradowych itp.), a więc słupy o wysokości 10-12 m. Dodatkowo, aby zaspokoić estetyczne potrzeby klientów, przygotowaliśmy dla nich bezpieczne słupy ośmiokątne i stożkowe.
    Zaczynaliśmy od poligonów krajowych. Za każdym razem zdobywaliśmy nowe doświadczenia, co powodowało wprowadzanie nowych zmian w konstrukcji a, tym samym, kolejne próby przynosiły coraz lepsze efekty. Od dwóch lat próby zderzeniowe przeprowadzamy za granicą w instytucji posiadającej prawo certyfikowania konstrukcji.  Uwieńczeniem testów są otrzymane raporty na zgodność z europejską normą EN 12767 na:
- słupy ośmiokątne typu S-100/8-PS (S-110/8-PS, S-120/8-PS) wraz z fundamentem typu
F-150/200-PS;
- słupy stożkowe typu S-100C-PS (S-110C-PS, S-120C-PS) wraz z fundamentem typu
F-150/200-PS.
    Omawiane słupy i fundamenty są chronione w Urzędzie Patentowym RP.
    Na marginesie należy wspomnieć, że dzięki naszej niekonwencjonalnej technologii produkcji słupów z blachy stalowej, posiadały one od samego początku cechy bezpieczeństwa biernego, na co mamy dowody w postaci zdjęć powypadkowych i opinii policji.
Źródło: Urządzenia dla Energetyki
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl