Dziś jest piątek, 17 styczeń 2020 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8053 +0.22% 1EUR 4.2344 -0.01% 1GBP 4.9682 +0.24%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej
Seminarium utrzynia ruchu - Wałbrzych 2019
więcej
Produkcja w Polsce w kontekście Czwartej Rewolucji Przemysłowej
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
20 styczeń 2020
Programowanie sterowników PLC Siemens SIMATIC S7-300 - poziom podstawowy 
więcej
23 styczeń 2020
Seminarium dla Utrzymania Ruchu - edycja 75 
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
11 maj 2009.

Przyszłość energetyczna w polskich portach morskich

W Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbyło się Seminarium Trans ? Port & Energy, na które przybyli liczni przedstawiciele branży energetycznej i morskiej. Czynnikiem najbardziej hamującym rozwój obu sektorów jest przede wszystkim niekorzystne ustawodawstwo i cały szereg regulacji, które przedłużają, a nawet znacznie opóźniają  przebieg planowanych procesów. Do zwiększenia możliwości przeładunkowych niezbędne są inwestycje oraz otwarcie kolejnych stacji. Nie da się ukryć, że w tym sektorze w dalszym ciągu jesteśmy uzależnieni od Rosji.

W sesji otwierającej opowiedziano o budowie falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu. Jest to jedna z największych inwestycji finansowanych przez Skarb Państwa, a jej wartość całkowita wynosi aż 1 mld 075 mln 601 tys. zł. - Wszystkie dotychczasowe działania związane z projektem przebiegają zgodnie z zaplanowanym harmonogramem ? mówi Zenon Kozłowski, Z-ca Dyrektora ds. Oznakowania Nawigacyjnego z Urzędu Morskiego w Szczecinie. Również w tym przypadku najwięcej czasu zajmuje uzyskanie pozwoleń, co może być głównym czynnikiem opóźniającym realizację inwestycji. ? Obecnie czekamy na wydanie decyzji środowiskowych ? mówi Kozłowski. Koniec prac związanych z budową falochronu szacowany jest najpóźniej na 2012 rok.

Omówione zostały również zdolności przeładunkowe w portach morskich. Terminal w Primorsku może przeładować łącznie aż 74 mln t, kiedy pozostałe porty o najwyższych możliwościach pozwalają jedynie na obsługę ok. 20 mln t.  Dariusz Kobieracki, Prezes Zarządu Naftoport przedstawił główne zalety i mankamenty terminalu. Niewielki stopień, bo 2,5 mln t wykorzystuje się na bazy paliw. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że taki przeładunek wymaga obsługi ok. 250 statków. Jest to proces dużo bardziej kłopotliwy, a gdyby ten ruch miał wzrosnąć, istniałaby potrzeba otwarcia kolejnej stacji przeładunkowej ? podkreśla Dariusz Kobieracki. Naftoport może przeładowywać jedynie paliwa na rzecz Rafinerii Gdańskiej, swojego największego klienta. Uczestnicy mogli zobaczyć przykładowy projekt bazy zbiornikowej LNG, jednej z inwestycji planowanych na najbliższe lata, o której jednak nie mówi się jeszcze oficjalnie.

Gościem sesji dotyczącej ropy naftowej był również Pan Marek Litka, Wiceprezes Zarządu PERN ?Przyjaźń? S.A, największego udziałowca Naftoportu. Wystąpienie dotyczyło potencjalnych kierunków importu i tranzytu ropy naftowej. Transport ropy naftowej do krajów Unii Europejskiej wyniósł w 2007 r. blisko 640 mln ton. Głównym dostawcami ropy są Rosja (z 32 % udziałem) oraz Norwegia (17%). - Niewielkie zainteresowanie krajów naszego regionu zakupem ropy z innych kierunków wynika z faktu, że Rosja sprzedaje ropę krajom Europy Centralnej z dyskontem w porównaniu do cen ropy sprzedawanej w Rotterdamie ? podkreśla Marek Litka ? Dodatkowo, budowa rurociągu BPS II istotnie zwiększy elastyczność systemu rosyjskich rurociągów naftowych w zakresie wyboru trasy eksportu ropy. - Pojawia się pytanie: czy BPS II zostanie wybudowany? Strona rosyjska deklaruje, że tak, jednak pozostała część rynku nie jest już tego taka pewna.

Z wypowiedzi uczestników wyraźnie wynika, iż na rynku brakowało spotkań łączących branżę energetyczną z morską. Bardzo bogata treść merytoryczna wystąpień sprzyjała zadowoleniu z pierwszej edycji Trans - Port & Energy Seminar 2009. Actia Conferences, dział gdyńskiej agencji Actia Forum, do tej pory tematykę wydarzeń kierowała  bezpośrednio do branży morskiej, kolejowej i lotniczej. Atmosfera seminarium zdecydowanie przemawia za organizacją kolejnej edycji, która planowana jest na 2010 rok.

Źródło: Actia Conferences
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl