Dziś jest czwartek, 9 kwiecień 2020 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 4.1801 +0.2% 1EUR 4.5362 +0.04% 1GBP 5.1434 -0.01%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
IIX edycja Targów Energetycznych ENERGETICS już w listopadzie!
więcej
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej
Seminarium utrzynia ruchu - Wałbrzych 2019
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
21 kwiecień 2020
Targi Expopower 
więcej
23 kwiecień 2020
Seminarium EX - edycja XIV 
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
11 maj 2009.

Przyszłość energetyczna w polskich portach morskich

W Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbyło się Seminarium Trans ? Port & Energy, na które przybyli liczni przedstawiciele branży energetycznej i morskiej. Czynnikiem najbardziej hamującym rozwój obu sektorów jest przede wszystkim niekorzystne ustawodawstwo i cały szereg regulacji, które przedłużają, a nawet znacznie opóźniają  przebieg planowanych procesów. Do zwiększenia możliwości przeładunkowych niezbędne są inwestycje oraz otwarcie kolejnych stacji. Nie da się ukryć, że w tym sektorze w dalszym ciągu jesteśmy uzależnieni od Rosji.

W sesji otwierającej opowiedziano o budowie falochronu osłonowego dla portu zewnętrznego w Świnoujściu. Jest to jedna z największych inwestycji finansowanych przez Skarb Państwa, a jej wartość całkowita wynosi aż 1 mld 075 mln 601 tys. zł. - Wszystkie dotychczasowe działania związane z projektem przebiegają zgodnie z zaplanowanym harmonogramem ? mówi Zenon Kozłowski, Z-ca Dyrektora ds. Oznakowania Nawigacyjnego z Urzędu Morskiego w Szczecinie. Również w tym przypadku najwięcej czasu zajmuje uzyskanie pozwoleń, co może być głównym czynnikiem opóźniającym realizację inwestycji. ? Obecnie czekamy na wydanie decyzji środowiskowych ? mówi Kozłowski. Koniec prac związanych z budową falochronu szacowany jest najpóźniej na 2012 rok.

Omówione zostały również zdolności przeładunkowe w portach morskich. Terminal w Primorsku może przeładować łącznie aż 74 mln t, kiedy pozostałe porty o najwyższych możliwościach pozwalają jedynie na obsługę ok. 20 mln t.  Dariusz Kobieracki, Prezes Zarządu Naftoport przedstawił główne zalety i mankamenty terminalu. Niewielki stopień, bo 2,5 mln t wykorzystuje się na bazy paliw. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że taki przeładunek wymaga obsługi ok. 250 statków. Jest to proces dużo bardziej kłopotliwy, a gdyby ten ruch miał wzrosnąć, istniałaby potrzeba otwarcia kolejnej stacji przeładunkowej ? podkreśla Dariusz Kobieracki. Naftoport może przeładowywać jedynie paliwa na rzecz Rafinerii Gdańskiej, swojego największego klienta. Uczestnicy mogli zobaczyć przykładowy projekt bazy zbiornikowej LNG, jednej z inwestycji planowanych na najbliższe lata, o której jednak nie mówi się jeszcze oficjalnie.

Gościem sesji dotyczącej ropy naftowej był również Pan Marek Litka, Wiceprezes Zarządu PERN ?Przyjaźń? S.A, największego udziałowca Naftoportu. Wystąpienie dotyczyło potencjalnych kierunków importu i tranzytu ropy naftowej. Transport ropy naftowej do krajów Unii Europejskiej wyniósł w 2007 r. blisko 640 mln ton. Głównym dostawcami ropy są Rosja (z 32 % udziałem) oraz Norwegia (17%). - Niewielkie zainteresowanie krajów naszego regionu zakupem ropy z innych kierunków wynika z faktu, że Rosja sprzedaje ropę krajom Europy Centralnej z dyskontem w porównaniu do cen ropy sprzedawanej w Rotterdamie ? podkreśla Marek Litka ? Dodatkowo, budowa rurociągu BPS II istotnie zwiększy elastyczność systemu rosyjskich rurociągów naftowych w zakresie wyboru trasy eksportu ropy. - Pojawia się pytanie: czy BPS II zostanie wybudowany? Strona rosyjska deklaruje, że tak, jednak pozostała część rynku nie jest już tego taka pewna.

Z wypowiedzi uczestników wyraźnie wynika, iż na rynku brakowało spotkań łączących branżę energetyczną z morską. Bardzo bogata treść merytoryczna wystąpień sprzyjała zadowoleniu z pierwszej edycji Trans - Port & Energy Seminar 2009. Actia Conferences, dział gdyńskiej agencji Actia Forum, do tej pory tematykę wydarzeń kierowała  bezpośrednio do branży morskiej, kolejowej i lotniczej. Atmosfera seminarium zdecydowanie przemawia za organizacją kolejnej edycji, która planowana jest na 2010 rok.

Źródło: Actia Conferences
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl