Dziś jest poniedziałek, 9 grudzień 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.85 -0.17% 1EUR 4.2721 -0.13% 1GBP 5.0527 -0.24%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Aktualności
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Produkcja w Polsce w kontekście Czwartej Rewolucji Przemysłowej
więcej
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
12 grudzień 2019
XII EDYCJA SEMINARIUM Z ZAKRESU "Eksploatacji urządzeń elektrycznych w strefach zagrożenia wybuchem Ex ATEX" 
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
4 maj 2005.

Układy regulacji napędów z silnikami obcowzbudnymi prądu stałego w programie Matlab cz. 3

6. Dodatkowa biblioteka bloków SimPower-System.

Blockest SimPowerSystem umożliwia budowę i symulację układów elektrycznych w Simulinku. Zawiera oprócz podstawowych elementów obwodów elektrycznych modele maszyn oraz układów energoelektronicznych, co czyni go niezwykle przydatnym do badania elektrycznych układów napędowych. Podczas startu symulacji zostaje stworzony równoważny badanemu obwodowi elektrycznemu schemat Simulinka. Na rys. 12 przedstawiono model silnika obcowzbudnego prądu stałego dostępnego w SimPowerSystem przedstawia rys.15.

Rys. 12. Model silnika obcozwbudnego prądu stałego w SimPowerSystem

Schemat układu napędowego zrealizowanego przy zastosowaniu modeli z biblioteki SimPowerSystem Do budowy układu wykorzystano modele: silnika prądu stałego, uniwersalnego trójfazowego przekształtnika energoelektronicznego, generatora synchronizowanego napięciem sieci oraz podstawowych elementów obwodów elektrycznych.

Rys.13. Przebiegi prędkości i prądu dla układu z rys.15

Rys. 14. Przebiegi napięcia wyprostowanego i prądu twornika silnika dla układu z rys.15

Rys. 15. Układ napędowy zrealizowany przy zastosowaniu modeli z biblioteki SimPowerSystem

Rysunki 13 i 14 przedstawiają wyniki symulacji obwodu zbudowanego przy wykorzystaniu SimPowerSystem. Rozruch silnika dokonywany był przy momencie obciążenia Mm=0,5Mn i po czasie jednej sekundy moment wzrósł skokowo do wartości Mm=Mn, prędkość zadana nz=nn. Jedną z ważniejszych cech SimPowerSystem jest możliwość wyboru metody całkowania: algorytm ciągły ze zmiennym krokiem lub stały krok całkowania przy użyciu dyskretnego obwodu. Dla nierozbudowanych obwodów metoda ciągła jest bardziej dokładna oraz szybsza ponieważ ilość kroków jest mniejsza niż w przypadku zastosowania metody dyskretnej ze stałym krokiem, która daje porównywalną dokładność. W przypadku występowania elementów o komutacji sieciowej (diody, tyrystory) metoda ze zmiennym krokiem wykrywa przejście prądu przez zero z dużą dokładnością. Jednakże w przypadku rozbudowanych obwodów metoda ciągła powoduje bardzo znaczące zmniejszenie prędkości symulacji i zalecane jest wtedy użycie metody dyskretnej. Dyskretyzacja obwodów zawierających elementy eneregoelektroniczne w pełni starowane (IGBT, GTO lub MOSFET) jest dozwolona tylko w przypadku bloku Universal Bridge. Należy jeszcze zaznaczyć, że do obwodów zawierających elementy nieliniowe np. przekształtniki energoelektroniczne należy stosować metody rozwiązywania układów różniczkowych źle uwarunkowanych (sztywnych) takie jak: ode15s lub ode23tb.

7. Podsumowanie.

W artykule przedstawiono badania symulacyjne układów automatycznej regulacji napdów z silnikami obcowzbudnymi prądu stałego zasilane z prostowników tyrystorowych. Przedstawione w pracy wyniki badań dotyczące układu napędowego o parametrach zgodnych z praktyką, pozwalają stwierdzić, że Matlab stanowi wartościowe narzędzie dla inżyniera zajmującego się zagadnieniami automatyki napędu elektrycznego. Cennym uzupełnieniem pakietu Simulink jest biblioteka bloków SimPowerSystem, dzięki której możliwe jest efektywne badanie energoelektronicznych układów napędowych.

 

Źródło: PowerControl.pl
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl