Dziś jest środa, 16 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8934 -0.05% 1EUR 4.297 +0.05% 1GBP 4.961 +0.67%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
17 październik 2019
72 edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu 
więcej
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
29 czerwiec 2012.

Poprawa efektywności użytkowania energii według nowych dyrektyw.

Poprawa efektywności użytkowania energii według nowych dyrektyw.

Potencjał ekonomiczny w zakresie poprawy efektywności użytkowania energii elektrycznej w gospodarce światowej jest znaczący i raczej słabo wykorzystany nie tylko ze względu na szereg istniejących barier wynikających z użytych technologii, ale także z braku wiedzy potrzebnej do optymalnego doboru układów napędowych.

Efektywność energetyczna silników

W lipcu 2009 roku Komisja Europejska przyjęła Rozporządzenie Nr 640/2009 w sprawie wdrażania Dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej wymogów ekoprojektu dla silników elektrycznych. Oznacza to, że na terenie Unii Europejskiej wprowadzone zostały usankcjonowane prawnie wymogi dotyczące efektywności energetycznej sprzedawanych na rynku unijnym silników indukcyjnych 2, 4 i 6-biegunowych.

Rozporządzenie wprowadza te wymogi zgodnie z nową klasyfikacją IE i następującym harmonogramem:
  • od dnia 16 czerwca 2011 r. silniki o mocy znamionowej w granicach 0,75?375 kW muszą odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE2,
  • od dnia 1 stycznia 2015 r. silniki o mocy znamionowej w granicach 7,5?375 kW muszą odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE3, lub odpowiadać klasie sprawności IE2 oraz być wyposażone w układ płynnej regulacji prędkości obrotowej,
  • od dnia 1 stycznia 2017 r. wszystkie silniki o mocy znamionowej w granicach 0,75?375 kW muszą odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE3, lub odpowiadać klasie sprawności IE2 oraz być wyposażone w układ płynnej regulacji prędkości obrotowej.
Rozporządzenia to dotyczy nowych silników asynchronicznych 2-, 4- i 6-biegunowych w zakresie mocy od 0,75kW do 375kW zasilanych napięciem 230V/400V 50Hz/60Hz i nie dotyczy takich silników jak:

  • silników o innych częstotliwościach pracy niż 50Hz/60Hz np. silników wysokoobrotowych stosowanych do pił lub wrzecion w obrabiarkach CNC
  • silników w wykonaniu przeciwwybuchowym zgodnie z ATEX
  • silników kompletnie zintegrowanych z elementem wykonawczym i których sprawności nie można zmierzyć niezależnie od tego elementu np. kompresory,
  • silników hamujących
  • silników o zmiennych biegunach
  • innych silników w wykonaniach specjalnych

Co istotne ? dyrektywa ta nie wymusza wymiany istniejących i już uruchomionych silników a które spełniają w/w kryteria. W przypadku prostych napraw - np. wymiany łożysk, uszczelnień można nadal wykorzystywać istniejący silnik, jeżeli natomiast w wyniku awarii musimy wymienić silnik, to nowy musi spełniać nowe przepisy dotyczące efektywności energetycznej.

Klasyfikację i oznakowanie IE wprowadza nowa norma z serii IEC 60034-30 Rotating electrical machines - Part 30: Efficiency classes of single-speed, three-phase, cage-induction motors (IE-code) z 2008 roku. Nowy sposób klasyfikacji obowiązuje dla silników 2, 4 i 6-biegunowych o mocach od 0,75 do 375 kW i napięciu znamionowym do 1000 V. Dokument określa trzy poziomy sprawności dla silników:

  • IE1 - silniki standardowe (standard),
  • IE2 - silniki o podwyższonej sprawności (high efficiency),
  • IE3 - najwyższy poziom sprawności (premium).

Sprawność silników na potrzeby porównania z wymaganiami IE powinna być wyznaczana zgodnie z normą IEC 60034-2-1 Rotating electrical machines - Part 2-1: Standard methods for determining losses and efficiency from tests (excluding for trction vehicles) z 2007 roku.

Należy przy okazji zaznaczyć, że na wielkość energochłonności układów napędowych mają wpływ:

  • sprawność zastosowanego silnika,
  • prawidłowy i optymalny dobór silnika pod względem parametrów elektrycznych jak i mechanicznych,
  • sposób regulacji prędkości obrotowej ? mechaniczny czy energoelektroniczny,
  • mechaniczny układ przeniesienia napędu ? np. rodzaj zastosowanej przekładni czy też sprzęgła,
  • sprawność końcowa urządzenia napędzanego,
  • jakość zasilania energią elektryczną,
  • doświadczenie służb utrzymania ruchu w zakresie konserwacji i napraw.
Dlatego bardzo istotnym elementem, już w początkowej fazie podejmowania decyzji, jest zwrócenie szczególnej uwagi na optymalny dobór układu napędowego.

Wśród cech, którymi charakteryzuje się nowoczesny napęd elektryczny należy wymienić:

  • ożliwość nastawy i kontroli momentu rozruchowego oraz momentu obrotowego przy obciążeniu,
  • możliwość obliczenia i ustawienia czasu trwania rozruchu,
  • regulacje prędkości obrotowej w bardzo szerokim zakresie,
  • łatwość zmian kierunku wirowania,
  • tanie i niezawodne doprowadzanie energii do układu,
  • lepsze wykorzystanie maszyn - unikanie biegów jałowych, ograniczenie strat,
  • automatyzacje procesów rozruchu, regulacji prędkości obrotowej, hamowania,
  • cicha i bezpieczna praca napędu.
Podejmując już dzisiaj decyzję dotyczącą zakupu nowego silnika należy rozważyć możliwość zasilania go poprzez przemiennik częstotliwości, wpłynie to nie tylko na poprawę efektywnej pracy silnika ale także na zwiększenie jego funkcjonalności ? w zależności od potrzeb procesu technologicznego.

Więcej na temat efektywnego wykorzystania energii elektrycznej w układach napędowych przeczytać można na stronach internetowych Fundacji na rzecz Efektywnego Wykorzystywania Energii www.portal.pemp.pl

Optymalizacja procesów przemysłowych na wielu jego płaszczyznach znacząco wpływa na poprawę efektywności wykorzystania energii elektrycznej a tym samym w perspektywie czasu na poprawę wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. Specjaliści pracujący w firmie HF Inverter Polska dzięki swojemu długoletniemu doświadczeniu są w stanie optymalnie dobrać układ napędowy bezawaryjnie pracujący w warunkach procesu technologicznego w dowolnej branży. Zapraszamy.

Źródło: HF Inverter Polska
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl