Przekładnie hipoidalne serii THF należą do przekładni zębatych o osiach wichrowatych i łukowym zarysie zęba. Jest to rodzina przekładni stożkowych. Przekładnia hipoidalna różni się od przekładni stożkowej poprzecznym przesunięciem osi zębnika (przesunięcie hipoidalne) w stosunku do osi koła talerzowego.
Takie przekładnie są zanane od lat - w przemyśle samochodowym w przekładni różnicowej (dyferencjał), jednak dopiero współczesne metody wykonywania uzębienia pozwalają uzyskać korzystny stosunek ceny do przenoszonej mocy z wału czynnego na wał bierny.
Dzięki przesunięciu hipoidalnemu uzyskuje się wydłużenie czynnej długości zębów (podobnie jak w parze kół ślimak-ślimacznica przekładni ślimakowej), co ma wpływ na wytrzymałość i obciążalność przekładni hipoidalnej. Sprawność przekładni hipoidalnej jest odwrotnie proporcjonalna do przesunięcia hipoidalnego i maleje wraz z jego zwiększeniem. W zależności od przełożenia i wielkości mechanicznej naszych przekłdni hipoidalnych, sprawność ich zawiera się w przedziale od 94% do 88%.
Najważniejsze cechy techniczne przekładni hipoidalnych THF:
1. Większa obciążalność niż przekładni stożkowych, dzięki wydłużeniu czynnej długości zęba. 2. Większy moment wyjściowy niż w przekładniach ślimakowych o takich samych wymiarach gabarytowych. 3. Wysoka cichobieżność w porównaniu do innych przekładni o tych samych przełożeniach. 4. Równomierność przekazywania momentu obrotowego. 5. Wysoka sprawność w stosunku do innych przekładni o tych samych przełożeniach, w szczególności do przekładni ślimakowych. 6. Korzystne warunki smarowania. Dzięki temu przekładnia nie grzeje się jak np. przekładnia ślimakowa. 7. Może pracować w obu kierunkach. 8. Szeroki zakres dostępnych przełożeń, od i=7,5 do i=300.
Podział przekładni ze względu na przesunięcie hipoidalne.

Przekładnia hipoidalna THF wyróżnia się od przekładni stożkowej przesunięciem hipoidalnym (hipo - "pod", "poniżej normy") osi zębnika w stosunku do osi koła talerzowego.

 Koła zębate (zębnik, koło talerzowe i koła walcowe) przekładni THF wykonane są ze stali konstrukcyjnej stopowej chromowo-manganowej z dodatkiem tytanu o symbolu 20CrMnTiH1. Stal ta sprawdza się w częściach maszyn silnie obciążonych i narażonych na siły udarowe. W cyklu produkcyjnym, koła zębate zostały poddane precyzyjnemu szlifowaniu, aby uzyskać nie tylko idealną powierzchnię styku zębów, ale także, aby zachować równomierną warstwę nawęgloną o grubości od 0,3mm do 0,5mm. Dzięki temu zwiększono odporność na ścieranie kół zębatych oraz uzyskano twardość w zakresie od 56HRC do 62HRC (twardość wg Rockwella).
Obudowy przekładni wykonano z wysokiej jakości odlewu aluminiowego, dodatkowo pokryto je powłoką lakierniczą w kolorze RAL9022 (jasnoszara perła).
Uszczelnienia wykonane są z materiałów wysokiej jakości, takich jak NBR (kauczuk butadienowo-akrylowy) charakteryzujący się wysoką odpornością termiczną, odpornością na działanie olejów oraz wysoką wytrzymałością na zerwanie.
Zastosowanie łożysk renomowanych firm wpływa znacząco na żywotność i poprawną pracę przekładni hipoidalnych THF.
|