Dziś jest wtorek, 15 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8958 -0.48% 1EUR 4.2969 -0.3% 1GBP 4.8998 +0.14%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
17 październik 2019
72 edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu 
więcej
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
18 wrzesień 2013.

MODERUS BETA MF 02 AC nowoczesny tramwaj za rozsądną cenę

MODERUS BETA MF 02 AC nowoczesny tramwaj za rozsądną cenę

W maju 2011 roku pasażerów MPK Poznań zaczęły wozić pierwsze tramwaje Moderus BETA MF 02 AC wyposażone w aparaturę energoelektroniczną firmy ENIKA Sp. z o.o.. Przez pierwsze ponad dwa lata eksploatacji tramwaje te zbierają pozytywne opinie zarówno pasażerów, obsługi technicznej jak i motorniczych.

Moderus BETA MF02AC jest tramwajem jednoprzestrzennym, trójczłonowym, zaprojektowanym i budowanym od podstaw. Niskopodłogowy środkowy człon pojazdu ułatwia podróż osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Tramwaj wyposażono w energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego zapewniającą odzyskiwanie energii hamowania oraz uzyskanie wysokich parametrów dynamicznych tramwaju.

Długość 28 250 mm
Prędkość maksymalna 70 km/h
Masa wagonu 40 t
Szerokość toru 1435 / 1000 mm
Minimalny promień skrętu 18 m
Wysokość podłogi - człon środkowy  300 / 350 mm(wejście / wnętrze)
Udział niskiej podłogi 25%
Miejsca siedzące 30 + 9
Miejsca stojące  177
Łączna ilość miejsc 207
Napięcie znamionowe 600 V DC (+30%, - 30%)
Prąd znamionowy  660 A (ograniczany do 1200A )
Moc znamionowa napędu 400 kW (8 silników 50kW)
Moc maksymalna napędu 800 kW
Napięcie pomocnicze 24 V DC

Budowa

Człony skrajne tramwaju MF02AC są konstrukcją opartą na doświadczeniach z tramwajów 105N/805N, jednak znacznie sztywniejszą, co umożliwia montaż aparatury na dachu. Niskopodłogowy człon środkowy jest nową konstrukcją. Rozwiązanie takie sprawia, że tramwaj MF02AC jest przystosowany do faktycznego stanu naszych torowisk ? częściowo niskopodłogowy tramwaj może zatem obsługiwać te same linie które dotychczas obsługiwały klasyczne tramwaje 105N/805N, bez konieczności kosztownego dostosowywania infrastruktury torowej.
W tramwaju zastosowano cztery obrotowe wózki, konstrukcyjnie zbliżone do znanych z tramwajów 105N/805N, wyposażone w 2-stopniowe usprężynowanie. Każdy wózek wyposażony jest w dwa silniki prądu przemiennego o mocy 50kW każdy. Zastosowanie obrotowych wózków zmniejsza zużycie torowisk przez tramwaj. Dzięki stosowaniu rozwiązań mechanicznych zbliżonych do 105N/805N znacząco maleją koszty obsługi serwisowej i utrzymania taboru.
Tramwaj wyposażono w szeroko otwierane drzwi odskokowe umożliwiające sprawny przepływ potoku pasażerów.

Układ napędowy, zasilania i sterowania

Urządzenia układu napędowego, zasilania i sterowania zostały zaprojektowane i dostarczone przez firmę ENIKA Sp. z o.o.
Układy powyższe zostały wykonane zgodnie z nowoczesnymi standardami. Zapewniają realizację wszystkich typowych funkcji ruchowych i sterowania obwodów tramwaju oraz realizują szereg dodatkowych funkcji np.: umiejscawianie tramwaju bez wykorzystania hamulców mechanicznych, automatyczną regulację temperatury, tempomat, zaawansowane funkcje wizualizacyjne i diagnostyczne.
Wszystkie główne urządzenia połączone są dwiema niezależnymi magistralami komunikacyjnymi CAN. Rozwiązanie to upraszcza oprzewodowanie oraz zapewnia wysoką niezawodność.
Urządzenia układu napędowego, zasilania i sterowania cechuje niska awaryjność i łatwość obsługi. Konstrukcja urządzeń pozwala na ich łatwą i szybką naprawę w przypadku awarii, bez konieczności demontażu urządzeń z tramwaju.

W skład układu napędowego wchodzą m.in.:

  • 4 falowniki o mocy znamionowej 2x50kW każdy (umieszczone w skrzyni aparatowej pod podwoziem wagonu)
  • rezystory hamowania
  • 8 silników AC o mocy znamionowej 50kW przekształtnik zjazdu awaryjnego (umożliwiający zjazd np. ze skrzyżowania w przypadku zaniku napięcia sieci, przy wykorzystaniu energii akumulatora)
W skład układu zasilania wchodzą m.in.:
  • dwie przetwornice statyczne pracujące na jeden akumulator
  • tablice styczników, skrzynie aparatowe
  • wyłącznik szybki
W skład układu sterowania wchodzą m.in.:
  • główny sterownik tramwaju
  • tablice z modułami wejść/wyjść rozproszonych
  • panel operatorski motornicz

Komfort pasażerów

Tramwaj został wyposażony w zespół urządzeń pozwalający w połączeniu z odpowiednią konstrukcją sufitowych kanałów wentylacyjnych uzyskać wysoki komfort podróżowania pasażerów. Pojazd wyposażono w zespoły wentylacyjno-grzewcze ENI-ZWG12 firmy Enika (dwie skrzynie nawiewne i dwie skrzynie wyciągowe) oraz komplet nagrzewnic ENI-NN600/3-1. Zapewniają one komfort podróżowania pasażerów pojazdu szynowego poprzez:

  • wydajną wentylację w okresie letnim
  • skuteczne ogrzewanie w okresie zimowym (sumaryczna moc grzewcza zainstalowana w przestrzeni pasażerskiej wynosi 48 kW)
Konstrukcja tramwaju umożliwia montaż klimatyzatorów, jednak samo zastosowanie wydajnej wentylacji zdecydowanie poprawia komfort pasażerów, co potwierdzają ich opinie. Nie generuje przy tym znacznych kosztów zarówno przy zakupie pojazdu jak i w trakcie eksploatacji - wynikających z dużego zużycia energii i zwiększonych kosztów obsługi.
Sterowanie pracą urządzeń wentylacyjno-grzewczych odbywa się w pełni automatycznie ? na podstawie odczytu z czujników temperatury znajdujących wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.

Komfort motorniczego

W celu zapewnienia maksymalnego komfortu termicznego motorniczego, jego kabina została wyposażona w klimatyzator oraz nagrzewnicę. W kabinie umieszczono ponadto ergonomiczny pulpit z dotykowym wyświetlaczem, wspomagającym motorniczego w obsłudze pojazdu poprzez wyświetlanie odpowiednich komunikatów.
Układ sterowania tramwaju wyposażono w rozbudowany system diagnostyki obwodów i urządzeń, dostępny także zdalnie poprzez GPRS.

Doświadczenie

Obecnie eksploatowanych jest 15 wagonów Moderus BETA MF02AC. Ponad dwa lata eksploatacji pozwoliły zebrać wiele doświadczeń, lecz przede wszystkim potwierdziły główne cechy tramwaju: solidność konstrukcji, niską awaryjność, niewielkie koszty obsługi.
Kolejne tramwaje Moderus BETA MF02AC trafią do MPK Poznań jeszcze w tym roku.

W maju 2012 roku odbyła się próbna eksploatacja tramwaju Moderus BETA MF02AC w Łodzi. Na potrzeby tych testów tramwaj został wyposażony w wózki na tor 1000 mm oraz została zmieniona polaryzacja napięcia zasilania tramwaju. Powyższa zmiana konfiguracji tramwaju odbyła się bardzo sprawnie co świadczy o dużej uniwersalności konstrukcji. Tramwaj przez miesiąc woził pasażerów MPK Łódź, zbierając pozytywne opinie. Ponieważ okres testów przypadł w bardzo gorącym okresie, pasażerowie szczególnie docenili wydajny system wentylacji.

Podsumowanie

Tramwaj Moderus BETA MF02AC jest ekonomiczną alternatywą dla modnych obecnie, całkowicie niskopodłogowych tramwajów. Za cenę jednego tramwaju niskopodłogowego można bowiem (w przybliżeniu) kupić dwa nowe, nowoczesne tramwaje Moderus BETA MF02AC spełniające najważniejsze wymagania pasażerów.
W zakresie urządzeń i układów elektrycznych Moderus BETA MF02AC nie odstaje od współczesnych tramwajów niskopodłogowych. Stosunkowo niewielki ? 25% udział niskiej podłogi należy postrzegać jako zaletę. Pozwala bowiem na jazdę po nienajlepszych torowiskach, a osobom o ograniczonej sprawności ruchowej zapewnia jednak dobre warunki podróżowania.
Zastosowanie konwencjonalnego układu mechanicznego wpływa na niskie koszty bieżącego utrzymania i serwisowania tramwaju. Wynika to m.in. z faktu że, nie trzeba dokonywać zakupów nowych specjalistycznych maszyn i narzędzi.

Źródło: Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA Sp. z o.o.
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl