Dziś jest środa, 23 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8408 +0.26% 1EUR 4.2792 +0.04% 1GBP 4.97 -0.02%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej
Siemensa buduje fabrykę dla Przemysłu 4.0 w Polsce
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
28 maj 2014.

Testowanie systemu zawieszenia opracowany specjalnie dla samochodu wyścigowego z napędem elektrycznym

Testowanie systemu zawieszenia opracowany specjalnie dla samochodu wyścigowego z napędem elektrycznym

Racing Team Lessius (LRT), grupa entuzjastycznych studentów Lessius Mechelen Campus De Nayer, bierze udział w zawodach Formula Student, edukacyjnych konkurencji wymagających od studentów zbudowania w zespole prototypu samochodu wyścigowego, a następnie jego sprzedaż.

Misją konkursu Formula Student jest zachęcenie młodych ludzi do zrobienia kroku w świecie biznesu technicznego, motywując ich do projektowania, budowania, finansowania, zaprezentowania i walki, jako zespół małego, jednomiejscowy samochodu wyścigowego w serii statycznych i dynamicznych wydarzeń. LRT uczestniczy w klasie 1A, co oznacza, że będą rozwijać nowe i innowacyjne technologie układu napędowego, które występują w samochodach wyścigowych o niskiej emisji dwutlenku węgla, jak określono w przepisach klasy 1A

Walidacja modeli FE za pomocą tensometrów

Racing Team Lessius dla wyników potwierdzających testy używa tensometry i system akwizycji danych MGCplus od HBM
Istotną częścią projektowania skutecznego bolidu jest system zawieszenia. Odgrywa ono rolę zarówno w ograniczeniu masy i tarcia, jak i optymalizacji osiągów pojazdu. Aby zmniejszyć nie tylko całkowitą masę samochodu wyścigowego, ale również tzw. nieresorowaną masę, w konstrukcji układu zawieszenia musi być stosowane najmniej materiału jak to możliwe. Niska masa nieresorowana jest ważna, aby zapewnić szybką reakcję układu zawieszenia na nierówności i dziury, tak by utrzymać stały kontakt opon z torem wyścigowym i zapewnić maksymalną kontrolę nad pojazdem.

Sztywność zawieszenia jest kolejną istotną częścią, a odkształcenie w zawieszeniu będzie wpływać na geometrię konfiguracji samochodu ( takich jak kółka, profil lotniczy, czy stopa wału), które mogłyby mieć negatywny wpływ na obsługę i tarcie toczne. Ponadto, zawieszenie musi obsługiwać wszystkie siły działające na samochód wyścigowy, aby utrzymać go na torze, kiedy zawraca w narożnikach przy dużej szybkości.

Zapewnienie maksymalnej redukcji masy nie ma wpływu na wytrzymałość konstrukcji. Podczas projektowania zostały użyte nowoczesne metody elementów skończonych (FE) oraz pakiety symulacji. Brakowało tylko jednego ogniwa w łańcuchu tworzenia solidnego, ale lekkiego zawieszenie: walidacji modeli FE, która zapewniłaby, że model i projekt są prawidłowe.

Walidacja ta, oferując pewność o projekcie, nad którym pracował zespół, została osiągnięta przez zastosowanie tensometrów na różnych częściach zawieszenia. Wybór został dokonany w celu przeprowadzenia testu bezpośredniego obciążenia poprzez umieszczenie na wadze pojazdu, podczas pomiaru siły rzeczywiście działającej na pełne zawieszenie na płytach ważących pod kołami.

Dalsze badania mające na celu zwiększenie osiągów pojazdu


Ekran oprogramowania catman do pozyskiwania danych pomiarowych
Zmierzone siły działające na koła były stosowane, jako parametry wejściowe do symulacji modelu FE, skorelowano deformację materiału mierzoną tensometrami z odpowiednich miejsc w modelu FE. Takie podejście oferuje dobrze zdefiniowany scenariusz testu, który ułatwia korelację danych symulowanych i mierzonych.

Następnym krokiem jest podłączenie samochodu wyścigowego pod system, w celu dalszej akwizycji danych z urządzeń do wykonywania pomiarów w warunkach rzeczywistych użycia, czyli prowadzenia pojazdu na torze wyścigowym. Ten aspekt został już omówiony i będzie zadaniem dla przyszłorocznego zespołu wyścigowego. Na razie testy statyczne okazały się wielkim sukcesem, i zapewniły o stabilności strukturalnej obecnej konstrukcji zawieszenia.

Dalsze testy dynamiczne pomogą zespołowi zminimalizować wagę oraz zwiększyć osiągi samochodu bez ryzyka awarii komponentów, lub złego zachowania się pojazdu ze względu na brak strukturalnej sztywności.

Źródło: Biuro Inżynierskie Maciej Zajączkowski,
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl