Dziś jest niedziela, 5 kwiecień 2020 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 4.2396 +1.14% 1EUR 4.5792 +0.05% 1GBP 5.2164 +0.17%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Aktualności
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
IIX edycja Targów Energetycznych ENERGETICS już w listopadzie!
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
21 kwiecień 2020
Targi Expopower 
więcej
23 kwiecień 2020
Seminarium EX - edycja XIV 
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
13 czerwiec 2014.

Jak zwiększyć wpływy do budżetu i zmniejszyć szarą strefę?

Jak zwiększyć wpływy do budżetu i zmniejszyć szarą strefę?

Scenariusze rozwoju polskiego rynku zakładów wzajemnych online

Polska to europejski lider niechlubnego zestawienia państw z najwyższym udziałem "szarej strefy" w zakładach wzajemnych online. Jak donosi firma doradcza Roland Berger 1 , w 2013 roku obroty całej branży zakładów wzajemnych online wyniosły ok. 5 mld złotych, z czego nielegalni operatorzy wygenerowali 91% tej kwoty, licencjonowane podmioty wygenerowały roczny obrót w wysokości jedynie 195,32 . Tymczasem większość krajów Unii Europejskiej już dawno uporała się z tym negatywnym zjawiskiem, wprowadzając szereg sk utecznych rozwiązań. Na ich podstawie konsultanci Roland Berger przygotowali zestaw trzech scenariuszy, które za pomocą prostych regulacji mogłyby diametralnie zmienić sytuację w polskiej branży internetowych zakładów wzajemnych. Warto podkreślić, że niekontrolowany dostęp do nielegalnego hazardu jest powszechnie uznawany za jeden z najpoważniejszych zagrożeń społecznych, na który szczególnie narażone są dzieci i młodzież do 18. roku życia. Zgodnie z raportem proponowane działania z korzyścią wpłynęłyby również na budżet kraju, gdyż według szacunków, w latach 2014-2020 państwo zyskałoby nawet od 492 do 997 mln złotych 3 .

Scenariusze dla rynku zakładów wzajemnych online4
(wpływy podatkowe w latach 2014-2020):

0. Model bazowy - brak zmian

­­>

  1. Wpływy do budżetu: 218 mln złotych
  2. Udział "szarej strefy" w 2020 roku: 87,6%
  3. Wpływy na rzecz polskiego sportu: 54 - 75 mln złotych
1. Blokowanie witryn nielegalnych operatorów

­­>

  1. Wpływy do budżetu: 527 - 738 mln złotych
  2. Udział "szarej strefy" w 2020 roku: 65% - 74%
  3. Wpływy na rzecz polskiego sportu: 100 - 194 mln złotych
2. Zmniejszenie stawki obecnego podatku obrotowego z 12% do 5%

­­>

  1. Wpływy do budżetu: 644 - 738 mln złotych
  2. Udział "szarej strefy" w 2020 roku: 32% - 36 %
  3. Wpływy na rzecz polskiego sportu: 281 - 452 mln złotych
3. Zmiana mechanizmu opodatkowania - wprowadzenie podatku od przychodów z gier brutto w wysokości 20%

­­>

  1. Wpływy do budżetu: 492 - 997 mln złotych
  2. Udział "szarej strefy" w 2020 roku: 13% - 38%
  3. Wpływy na rzecz polskiego sportu: 264 - 758 mln złotych

"Rynek zakładów wzajemnych w Polsce jest zdominowany przez nielegalnych operatorów, którzy mają łącznie 91% udziałów w całym rynku. Dwa największe nielicencjonowane podmioty zagospodarowały łącznie 54% udziałów w całym rynku 5 . Co ciekawe, jeszcze trzy lata temu w czołówce najpopularniejszych operatorów była firma bwin. Jednak jej udział spadł z 25% w 2012 roku do zaledwie 1,8% w roku 2014. Ten operator zrezygnował z rejestracji nowych kont z Polski w pierwszej połowie 2013 roku, co prawdopodobnie było wynikiem starań o uzyskanie licencji w USA. Jedną z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania "szarej strefie" jest blokowanie adresów IP nielegalnych podmiotów oraz płatności za ich pośrednictwem. Takie regulacje są popularne w krajach UE ze względu na fakt, że są proste do wprowadzenia w życie. Poza krajami UE, podobne regulacje zostały także wprowadzone w USA, Japonii oraz Nowej Zelandii 6 . Najlepszą alternatywą z punktu widzenia konsumenta jest też zmiana mechanizmu opodatkowania zakładów wzajemnych. Przykładem jest Bułgaria, która od 1 stycznia 2014 roku zdecydowała się na wprowadzenie 20% podatku od przychodów z gier brutto zamiast 15% podatku obrotowego 7. " - mówi Agnieszka Durlik-Khouri ekspert KIG

Nie dość, że aż 91% rynku online należy do "szarej strefy", to jeszcze niemal 50% przychodów generowanych jest przez gry typu poker czy kasynowe, które w internecie są całkowicie zakazane przez polskie prawo.

Scenariusz pierwszy

Scenariusz pierwszy zakłada wprowadzenie blokowania witryn należących do nielegalnych operatorów zakładów wzajemnych. Nie przewidziano w nim zmian w stawkach oraz mechanizmach opodatkowania. Rozwój rynku został zamodelowany w oparciu o rozwiązania, które efektywnie wdrożono we Francji i Włoszech. Według szacunków firmy doradczej Roland Berger polski budżet w latach 2014-2020 może zostać zasilony wpływami podatkowymi z zakładów wzajemnych online kwotą od 527 do 738 mln złotych. Natomiast udział "białej strefy" w 2020 wzrósłby do poziomu między 26% - 35%, obecnie wynosi on zaledwie 9%. W tym scenariuszu przewidziano, że polski sport mógłby zostać wsparty środkami - pochodzącymi od licencjonowanych operatorów zakładów wzajemnych online - w wysokości od 100 do 194 mln złotych 9 .

Scenariusz drugi
Scenariusz drugi przewiduje obniżenie stawki podatku obrotowego z 12% do 5% przy niezmienionym mechanizmie opodatkowania. W tym scenariuszu nie przewidziano blokowania adresów IP nielegalnych operatorów. Szacunki oparto na zmianach, jakie zaszły na rynku słowackim, gdy wdrożono na nim podobne rozwiązania. Zgodnie z analizą, w Polsce do kasy państwa w ciągu 7 lat mogłoby dodatkowo wpłynąć od 644 do 738 mln złotych. Udział "białej strefy" w 2020 osiągnąłby poziom nawet 51,5% - 60%. Dla polskiego sportu oznaczałoby to potencjalne wpływy w wysokości od 281 do 452 mln złotych pochodzące od licencjonowanych, internetowych operatorów zakładów wzajemnych 10 .

Scenariusz trzeci
W scenariuszu trzecim natomiast założono wprowadzenie nowego mechanizmu opodatkowania. Zakłady wzajemne w internecie miałyby zostać obłożone 20% podatkiem od przychodów z gier brutto. W tym scenariuszu nie przewidziano blokowania adresów IP nielegalnych operatorów. Podobny zakres zmian został wdrożony w Wielkiej Brytanii. Wprowadzenie podobnych regulacji w Polsce oznaczałoby, że wpływy budżetowe w latach 2014-2020 mogłyby w Polsce wynieść od 492 - 997 mln złotych, natomiast udział "białej strefy" dynamicznie wzrósłby i tym samym osiągnąłby poziom 62% - 87%. Zastrzyk gotówki dla polskiego sportu - pochodzący od legalnych operatorów zakładów wzajemnych online - sięgnąłby nawet 264 - 758 mln złotych 11 .

W Unii Europejskiej jest wiele państw, które skutecznie - za pomocą blokowania witryn i/lub urealnieniu stawek podatkowych - uporały się już z niebezpiecznym zjawiskiem nielegalnego i niekontrolowanego hazardu w internecie. Przykładami są tutaj przede wszystkim Dania i Włochy, gdzie stosunek "białej" do "szarej strefy" wynosi odpowiednio 77,2% i 78,3% 12 . We Włoszech jeszcze w 2006 roku cały rynek należał do nielegalnyc h operatorów i nie generował żadnych wpływów do państwowej kasy. Natomiast w roku 2011 podatki z tytułu gier losowych online wynosiły już ok. 200 mln EUR 13 .

------------------------------------
1 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 14.
2 Na podstawie wyników legalnej branży bukmacherskiej w 2013 roku http://bukmacherzyrazem.pl/files/komunikaty-stowarzyszenia/20140416obrotylegalnychbukmacheroww2013.pdf
3 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 2.
4 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 2 i 3.
5 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 14.
6 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 20.
7 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 21.
8 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 14.
9 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 50.
Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl