Dziś jest środa, 23 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8408 +0.26% 1EUR 4.2792 +0.04% 1GBP 4.97 -0.02%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Aktualności
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Siemensa buduje fabrykę dla Przemysłu 4.0 w Polsce
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
13 czerwiec 2014.

Jak zwiększyć wpływy do budżetu i zmniejszyć szarą strefę?

Jak zwiększyć wpływy do budżetu i zmniejszyć szarą strefę?

Scenariusze rozwoju polskiego rynku zakładów wzajemnych online

Polska to europejski lider niechlubnego zestawienia państw z najwyższym udziałem "szarej strefy" w zakładach wzajemnych online. Jak donosi firma doradcza Roland Berger 1 , w 2013 roku obroty całej branży zakładów wzajemnych online wyniosły ok. 5 mld złotych, z czego nielegalni operatorzy wygenerowali 91% tej kwoty, licencjonowane podmioty wygenerowały roczny obrót w wysokości jedynie 195,32 . Tymczasem większość krajów Unii Europejskiej już dawno uporała się z tym negatywnym zjawiskiem, wprowadzając szereg sk utecznych rozwiązań. Na ich podstawie konsultanci Roland Berger przygotowali zestaw trzech scenariuszy, które za pomocą prostych regulacji mogłyby diametralnie zmienić sytuację w polskiej branży internetowych zakładów wzajemnych. Warto podkreślić, że niekontrolowany dostęp do nielegalnego hazardu jest powszechnie uznawany za jeden z najpoważniejszych zagrożeń społecznych, na który szczególnie narażone są dzieci i młodzież do 18. roku życia. Zgodnie z raportem proponowane działania z korzyścią wpłynęłyby również na budżet kraju, gdyż według szacunków, w latach 2014-2020 państwo zyskałoby nawet od 492 do 997 mln złotych 3 .

Scenariusze dla rynku zakładów wzajemnych online4
(wpływy podatkowe w latach 2014-2020):

0. Model bazowy - brak zmian

­­>

  1. Wpływy do budżetu: 218 mln złotych
  2. Udział "szarej strefy" w 2020 roku: 87,6%
  3. Wpływy na rzecz polskiego sportu: 54 - 75 mln złotych
1. Blokowanie witryn nielegalnych operatorów

­­>

  1. Wpływy do budżetu: 527 - 738 mln złotych
  2. Udział "szarej strefy" w 2020 roku: 65% - 74%
  3. Wpływy na rzecz polskiego sportu: 100 - 194 mln złotych
2. Zmniejszenie stawki obecnego podatku obrotowego z 12% do 5%

­­>

  1. Wpływy do budżetu: 644 - 738 mln złotych
  2. Udział "szarej strefy" w 2020 roku: 32% - 36 %
  3. Wpływy na rzecz polskiego sportu: 281 - 452 mln złotych
3. Zmiana mechanizmu opodatkowania - wprowadzenie podatku od przychodów z gier brutto w wysokości 20%

­­>

  1. Wpływy do budżetu: 492 - 997 mln złotych
  2. Udział "szarej strefy" w 2020 roku: 13% - 38%
  3. Wpływy na rzecz polskiego sportu: 264 - 758 mln złotych

"Rynek zakładów wzajemnych w Polsce jest zdominowany przez nielegalnych operatorów, którzy mają łącznie 91% udziałów w całym rynku. Dwa największe nielicencjonowane podmioty zagospodarowały łącznie 54% udziałów w całym rynku 5 . Co ciekawe, jeszcze trzy lata temu w czołówce najpopularniejszych operatorów była firma bwin. Jednak jej udział spadł z 25% w 2012 roku do zaledwie 1,8% w roku 2014. Ten operator zrezygnował z rejestracji nowych kont z Polski w pierwszej połowie 2013 roku, co prawdopodobnie było wynikiem starań o uzyskanie licencji w USA. Jedną z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania "szarej strefie" jest blokowanie adresów IP nielegalnych podmiotów oraz płatności za ich pośrednictwem. Takie regulacje są popularne w krajach UE ze względu na fakt, że są proste do wprowadzenia w życie. Poza krajami UE, podobne regulacje zostały także wprowadzone w USA, Japonii oraz Nowej Zelandii 6 . Najlepszą alternatywą z punktu widzenia konsumenta jest też zmiana mechanizmu opodatkowania zakładów wzajemnych. Przykładem jest Bułgaria, która od 1 stycznia 2014 roku zdecydowała się na wprowadzenie 20% podatku od przychodów z gier brutto zamiast 15% podatku obrotowego 7. " - mówi Agnieszka Durlik-Khouri ekspert KIG

Nie dość, że aż 91% rynku online należy do "szarej strefy", to jeszcze niemal 50% przychodów generowanych jest przez gry typu poker czy kasynowe, które w internecie są całkowicie zakazane przez polskie prawo.

Scenariusz pierwszy

Scenariusz pierwszy zakłada wprowadzenie blokowania witryn należących do nielegalnych operatorów zakładów wzajemnych. Nie przewidziano w nim zmian w stawkach oraz mechanizmach opodatkowania. Rozwój rynku został zamodelowany w oparciu o rozwiązania, które efektywnie wdrożono we Francji i Włoszech. Według szacunków firmy doradczej Roland Berger polski budżet w latach 2014-2020 może zostać zasilony wpływami podatkowymi z zakładów wzajemnych online kwotą od 527 do 738 mln złotych. Natomiast udział "białej strefy" w 2020 wzrósłby do poziomu między 26% - 35%, obecnie wynosi on zaledwie 9%. W tym scenariuszu przewidziano, że polski sport mógłby zostać wsparty środkami - pochodzącymi od licencjonowanych operatorów zakładów wzajemnych online - w wysokości od 100 do 194 mln złotych 9 .

Scenariusz drugi
Scenariusz drugi przewiduje obniżenie stawki podatku obrotowego z 12% do 5% przy niezmienionym mechanizmie opodatkowania. W tym scenariuszu nie przewidziano blokowania adresów IP nielegalnych operatorów. Szacunki oparto na zmianach, jakie zaszły na rynku słowackim, gdy wdrożono na nim podobne rozwiązania. Zgodnie z analizą, w Polsce do kasy państwa w ciągu 7 lat mogłoby dodatkowo wpłynąć od 644 do 738 mln złotych. Udział "białej strefy" w 2020 osiągnąłby poziom nawet 51,5% - 60%. Dla polskiego sportu oznaczałoby to potencjalne wpływy w wysokości od 281 do 452 mln złotych pochodzące od licencjonowanych, internetowych operatorów zakładów wzajemnych 10 .

Scenariusz trzeci
W scenariuszu trzecim natomiast założono wprowadzenie nowego mechanizmu opodatkowania. Zakłady wzajemne w internecie miałyby zostać obłożone 20% podatkiem od przychodów z gier brutto. W tym scenariuszu nie przewidziano blokowania adresów IP nielegalnych operatorów. Podobny zakres zmian został wdrożony w Wielkiej Brytanii. Wprowadzenie podobnych regulacji w Polsce oznaczałoby, że wpływy budżetowe w latach 2014-2020 mogłyby w Polsce wynieść od 492 - 997 mln złotych, natomiast udział "białej strefy" dynamicznie wzrósłby i tym samym osiągnąłby poziom 62% - 87%. Zastrzyk gotówki dla polskiego sportu - pochodzący od legalnych operatorów zakładów wzajemnych online - sięgnąłby nawet 264 - 758 mln złotych 11 .

W Unii Europejskiej jest wiele państw, które skutecznie - za pomocą blokowania witryn i/lub urealnieniu stawek podatkowych - uporały się już z niebezpiecznym zjawiskiem nielegalnego i niekontrolowanego hazardu w internecie. Przykładami są tutaj przede wszystkim Dania i Włochy, gdzie stosunek "białej" do "szarej strefy" wynosi odpowiednio 77,2% i 78,3% 12 . We Włoszech jeszcze w 2006 roku cały rynek należał do nielegalnyc h operatorów i nie generował żadnych wpływów do państwowej kasy. Natomiast w roku 2011 podatki z tytułu gier losowych online wynosiły już ok. 200 mln EUR 13 .

------------------------------------
1 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 14.
2 Na podstawie wyników legalnej branży bukmacherskiej w 2013 roku http://bukmacherzyrazem.pl/files/komunikaty-stowarzyszenia/20140416obrotylegalnychbukmacheroww2013.pdf
3 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 2.
4 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 2 i 3.
5 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 14.
6 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 20.
7 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 21.
8 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 14.
9 Roland Berger Strategy Consultans, raport końcowy na temat polskiego rynku bukmacherskiego, str. 50.
Źródło: Krajowa Izba Gospodarcza
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl