Dziś jest środa, 23 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8473 +0.17% 1EUR 4.2778 -0.03% 1GBP 4.9449 -0.51%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Aktualności
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
12 grudzień 2005.

Sposoby rozwiązywania problemów z uruchomieniem silnika elektrycznego

Sposoby rozwiązywania problemów z uruchomieniem silnika elektrycznego Wadliwa praca silników elektrycznych potwierdza znaczenie słów "czas (przestoju) to pieniądz". Od dawna znana jest mi formuła, wielokrotnie sprawdzająca się w praktyce: odnalezienie źródła awarii w możliwie najkrótszym czasie skraca czas przestoju (i może uchronić przed utratą miejsca pracy...).
Bardzo ważne jest prawidłowe podejście do zagadnień konserwacji urządzeń: praca z obwodami elektrycznymi wymaga ścisłego przestrzegania procedur odcinania napięcia i oznaczania elementów obwodu. Należy też poświęcać wiele uwagi procedurom bezpiecznej konserwacji.
Z tych powodów każdy elektryk, technik czy inżynier zajmujący się konserwacją urządzeń musi stosować taką metodę rozwiązywania problemów, która pozwala odnaleźć ich źródło w możliwie najkrótszym czasie. Sposób eliminowania błędów zależy od konkretnego przypadku. Czasem wystarczy prześledzić układ od silnika do układu rozruchowego, a innym razem lepiej dokonać przeglądu w odwrotnym kierunku. Sam z reguły analizuję układ od źródła wzbudzenia do silnika.

Fot. 1. Awaria silnika powoduje przestój urządzeń, a związana jest często z problemami jego rozruchu.

Dzięki umiejętności wykrywania usterek możemy istotnie skrócić czas przestoju. Odnalezienie i eliminacja przyczyny usterki będą łatwiejsze, jeśli ściśle zastosujemy się do odpowiednich procedur (zdjęcie dzięki Rockwell Automation)
W tym artykule zajmę się tylko typowymi problemami z rozruchem silnika. Przyczyn niewłaściwej pracy silnika już po rozruchu może być bardzo wiele. Często wynikają one z zastosowania silnika o niewłaściwych parametrach.
Podczas rozruchu trójfazowego silnika indukcyjnego mogą pojawić się trzy grupy problemów, które są związane z: zasilaniem, wzbudzeniem (dotyczy zarówno układu rozruchowego, jak i zespołu napędowego) oraz konkretną instalacją (prawami mechaniki). 

Problemy z zasilaniem

Rzeczywiste źródło problemu odnajdujemy, eliminując potencjalne przyczyny. Procedura postępowania została przedstawiona w diagramie "Problemy z zasilaniem".

1. Sprawdzamy napięcie zasilające układ rozruchowy. Posługując się miernikiem uniwersalnym w trybie pomiaru napięcia, upewniamy się, że obecne są wszystkie trzy fazy. Jeśli brakuje chociaż jednej, odłączamy napięcie zasilające i wymieniamy bezpiecznik(i) obwodu zasilającego i/lub ustawiamy w pozycji wyjściowej rozłącznik obwodu sterowniczego silnika.
2. Przed przywróceniem zasilania, miernikiem w trybie sprawdzania ciągłości badamy, czy nie wystąpiło zwarcie międzyfazowe lub uziomowe w obrębie styczników rozrusznika od strony obwodu zasilającego. Jeżeli tak się stało, wymieniamy wadliwe styczniki. W ten sam sposób badamy obwód po stronie obciążenia. rozrusznika. Ten test ciągłości pozwala także stwierdzić, czy nie zanika któraś faza zasilania. Jeżeli okablowanie obwodu zasilającego rozrusznik jest poprawne, problem leży po stronie jego obciążenia. Należy więc sprawdzić tę część obwodu.
3. Jeśli okaże się to konieczne, ustawiamy w pozycji wyjściowej wszystkie termiczne przekaźniki nadprądowe układu rozruchowego. Okaże się więc, czy była to wina któregoś elementu zabezpieczenia przeciążeniowego. Po sprawdzeniu ciągłości połączeń od strony obciążenia stycznika (punkt 2.) załączamy zasilanie i uruchamiamy silnik.
4. Jeśli test ciągłości od strony obciążenia stycznika wykazał zwarcie międzyfazowe, uziomowe lub zanik fazy, kontynuujemy badanie obwodów elektrycznych za stycznikiem.
5. Odłączamy przewody wejściowe w puszce zasilania silnika. Sprawdzamy, czy na przewodach układu rozruchowego nie ma zwarcia międzyfazowego lub uziomowego. Jeśli natrafimy na jakiekolwiek zwarcie, sprawdzamy okablowanie. Jeśli jednak nie ma żadnych problemów z przewodami, posuwamy się dalej w kierunku silnika.
6. Nie podłączając jeszcze przewodów zasilających sprawdzamy, czy nie ma jakiegoś zwarcia między przewodami w silniku. Jest bardzo prawdopodobne, że jeśli do tej pory nie znaleźliśmy w obwodzie żadnej usterki, to zwarcie występuje w obrębie silnika. W takim wypadku próbujemy uruchomić układ po wymianie silnika.
7. Jeśli nie ma problemu ani z silnikiem, ani z obwodem zasilającym, za pomocą miernika ciągłości sprawdzamy izolację silnika. W ten sposób stwierdzimy, czy przyczyną usterki nie są przebicia w uzwojeniu w trakcie pracy silnika.
8. Jeśli izolacja nie wykazuje wad, usterka może wynikać z przeciążenia silnika. W tym wypadku uruchamiamy silnik po odłączeniu obciążenia mechanicznego. Jeśli silnik pracuje poprawnie, przyczyna problemów leży w układzie mechanicznym zespołu napędzanego. Jeśli jednak silnik nadal  odmawia współpracy (rozłączają się elementy  zabezpieczenia przeciwprzeciążeniowego), problem może wynikać z ułożyskowania silnika elektrycznego. 

Patrick E. Owens, kierownik techniczny, Kaman Industrial Technologies

Całą treść artykułu znajdą Państwo w grudniowym numerze Utrzymania Ruchu.
Zachęcamy do lektury.

Źródło: Utrzymanie Ruchu
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl