Dziś jest niedziela, 20 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8503 -0.35% 1EUR 4.2844 -0.01% 1GBP 4.9671 +0.43%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Aktualności
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej
Siemensa buduje fabrykę dla Przemysłu 4.0 w Polsce
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
7 listopad 2016.

SAMSO - jeden z największych promów gazowych zbudowanych w Polsce

SAMSO -   jeden z największych promów gazowych zbudowanych w Polsce

Na pokładzie może pomieścić 600 pasażerów oraz do 160 samochodów. Ma 100 m długości i 19 m szerokości i jest przeznaczony do obsługi połączeń pomiędzy wyspą Sams? (Dania) oraz lądem. Prom pasażersko - samochodowy SAMS?, przeznaczony dla duńskiego armatora, jest jednym z największych promów gazowych zbudowanych w Polsce.

W 2015 roku jednostka została zwodowana oraz przekazana do eksploatacji przez stocznię Remontowa Shipbuilding SA. Statek wyposażony został w dwie zamykane przyłbice: dziobową oraz rufową wraz z obsługującymi je rampami oraz sześć unoszonych pokładów samochodowych, które ze względu na wymogi bezpieczeństwa zostały wyposażone w ruchome barierki oraz wewnętrzne rampy zjazdowe. Rozlokowane na obu burtach dwa ciągi pokładów ruchomych (2 x po trzy szt.) o łącznej długości 55,80 m pozwoliły na zwiększenie liczby przewożonych samochodów oraz zadaptowanie przestrzeni do przewozu samochodów ciężarowych.


Podniesiona przyłbica podczas prób w stoczni

Dostawcą kompletnych pokładów ruchomych użytych na promie była, należąca do grupy Remontowa, firma RHS (Remontowa Hydraulic Systems Sp. z o. o.). Firma Bosch Rexroth Sp. z o.o., działając ze swojego Biura w Gdańsku, była dostawcą hydraulicznego i elektrycznego układu napędu i sterowania.

Ze względu na oczekiwany przez armatora niezwykle krótki czas załadunku i wyładunku pasażerów i samochodów postawione zostały dla systemu RO - RO bardzo wysokie wymagania co do czasów operowania. Poszczególne pokłady o długości 20 m każdy i maksymalnej masie 40 000 kg, napędzane systemem "jigger winch" oraz przy skoku 2000 mm muszą wykonywać pełne sekwencje ruchów wraz z pozycjonowaniem w czasie ok. 15 s. Stawiało to niezwykle wysokie wymagania dla dynamiki pracy, bliskie osiągalnych granic fizycznych. Dla skonfigurowania układu sterowania hydraulicznego posłużono się oprogramowaniem HYVOS firmy Bosch Rexroth, służącym do modelowania stanów dynamicznych układu. Wnioski wynikające z analizy pozwoliły na optymalny dobór podzespołów do realizacji założonej dynamiki pracy oraz zapobieżenia generowaniu się drgań układu hydraulicznego i mechanicznego.

Zabudowany na statku układ sterowania hydraulicznego składał się z:

  • dwóch agregatów napędowych dla systemu dziobowego i rufowego. Każdy z agregatów wyposażony został w zespoły pompowe A10VSO140 o wydatku 3 x 200 dm3/min i ciśnieniu roboczym 280 bar, zbiornik o pojemności 2500 dm3, układ filtracji i chłodzenia, układ sterowania ciśnieniem; dla obniżenia poziomu generowanego hałasu zastosowano dla każdej z pomp indywidualne tłumiki drgań firmy Bosch Rexroth przystosowane do pracy z pompami A10VSO,Optional bullet points
  • sześciu głównych bloków zaworowych, sterowanych proporcjonalnie, do kontroli ruchu pokładów,
  • sześciu bloków zabezpieczenia siłowników pokładów,
  • dwóch proporcjonalnych bloków sterowania przyłbic zbudowanych na bazie rozdzielaczy M4,
  • kilkunastu bloków pomocniczych umożliwiających kontrolę rygli pokładów i przyłbic, barierek, ramp najazdowych oraz wciągarek.

Układ sterowania elektrycznego nadzorujący pracę układu hydraulicznego składał się z:
  • dwóch głównych rozdzielnic zasilająco-sterowniczych, wraz z mikroprocesorowymi sterownikami zabudowanych przy agregatach zasilających,
  • dwóch zdalnych stanowisk sterowania przyłbicami zlokalizowanych w sterówce,
  • dwóch lokalnych stanowisk sterowania przyłbicami i pokładami zlokalizowanych na poziomie pokładu głównego,
  • czujników kontroli położenia i ruchu; dla zapewnienia wymaganych funkcjonalności układ sterowania wymagał dostarczenia sygnałów z blikso 240 czujników położenia.


Bloki sterowania przyłbicy, rygli i siłowników łamania lodu

Dla podwyższenia funkcjonalności i zabezpieczenia najwyższego stopnia pewności działania układ został dodatkowo wyposażony w:

  • funkcjonalność sterowania ręcznego,
  • możliwość "krzyżowego" zasilania i sterowania pomiędzy ciągami pokładów na obu burtach.
Przyjęte na etapie projektu założenia w pełni potwierdziły się w praktyce.

Statek jest w eksploatacji od roku i efektywnie pracuje na obsługiwanej trasie. Jego projekt został doceniony w Danii i statek otrzymał w październiku 2015 roku tytuł "Danish Ship of the Year 2015" przyznany przez Maritime Danmark.

Gdańsk to siedziba Biura Regionalnego firmy Bosch Rexroth prowadzącego działalność w Polsce Północnej. Biuro od ponad 20 lat współpracuje z odbiorcami branży morskiej, bezpośrednio ze stoczniami, jak i ich zakładami kooperacyjnymi, dostarczając na ich potrzeby szereg rozwiązań, takich jak: kompletne systemy napędu i sterowania wciągarek, kabestanów, napędy maszyn sterowych, sterów strumieniowych, żurawi pokładowych i pomocniczych, żurawików, ramp i przyłbic, pokryw lukowych, drzwi burtowych i wielu innych systemów.

Źródło: Bosch Rexroth Sp. z o.o.
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl