Dziś jest środa, 23 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8408 +0.26% 1EUR 4.2792 +0.04% 1GBP 4.97 -0.02%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Siemensa buduje fabrykę dla Przemysłu 4.0 w Polsce
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
22 maj 2006.

Możliwość oszczędzania energii w napędach małej mocy- cz.1

Możliwość oszczędzania energii w napędach małej mocy- cz.1

Panuje powszechne przekonanie, że w napędach małej mocy nie warto oszczędzać energii, gdyż oszczędności są niewielkie. Poniższa praca jest polemiką z tym przekonaniem i jak udowodnię poniżej w napędach małej mocy można uzyskać procentowo największe oszczędności energetyczne. Dowód ten przeprowadzę na przykładzie napędu wentylatora przeznaczonego do pieca węglowego centralnego ogrzewania. Dotychczasowy napęd wentylatora bazuje na małym, jednofazowym silniku asynchronicznym z kondensatorem pracy. Silnik ten ma znamionową prędkość obrotową 2600 obr./min. i moc 75W. W celu zmniejszenia poboru mocy zastosowałem w tym napędzie bezszczotkowy silnik prądu stałego, gdyż silniki te przewyższają wszystkie inne silniki pod względem sprawności oraz mocy osiąganej z jednostki ciężaru czy objętości [6]. Dodatkowo w wirnikach tych silników prawie nie ma strat, gdyż wykonane są one na ogół z wysokorezystancyjnych magnesów spiekanych lub wiązanych [1], [3], [4]. Większość strat występuje w stojanie, który łatwo schłodzić. Zatem uzwojenia stojana mogą być obciążone większą gęstością prądu, co wpływa na minimalizację wymiarów maszyny. Silniki te nie mają kłopotliwego i wymagającego konserwacji komutatora, pracują cicho, a ich trwałość zależy praktycznie od trwałości zastosowanych łożysk. Główną barierą w stosowaniu napędów z tego typu silnikami jest wysoki koszt związany z ceną magnesów trwałych oraz z ceną elektronicznego układu sterującego pracą silnika [4]. Jak udowodnię poniżej koszt ten jest niższy od kosztu energii zużywanej przez dotychczasowy napęd.

Konstrukcja silnika

Ze względów ekonomicznych, przy konstruowaniu silnika wykorzystano typowe blachy oraz obudowę dotychczasowego silnika typu Seg45-2A. Blachy stojana tego silnika mają średnicę wewnętrzną 45 mm i zewnętrzną 80 mm. Przy wyborze blachy kierowano się poza parametrami technicznymi dostępnością obudowy stojana.. Na podstawie założonych parametrów: prędkości obrotowej i momentu określono długość pakietu stojana i parametry uzwojenia. Założono przy tym, że na wirniku przyklejony będzie czterobiegunowy, segmentowy magnes spiekany z materiału o  następujących parametrach: Br=1,2 T i Hc=950 kA/m.
Na zdjęciu nr 1 przedstawiono widok wirnika. 
 

Zdjęcie nr 1. Widok wirnika z naklejonymi magnesami

W przypadku wirnika o biegunach równoległych do osi silnika i stojana z prostymi żłobkami występuje duży moment zaczepowy [3]. W celu zmniejszenia tego momentu w przedstawianym silniku zastosowano odpowiednie wypełnienie podziałki biegunowej magnesem. W stojanie umieszczono czterobiegunowe uzwojenie obliczone na bezpieczne napięcie znamionowe 12 V. Zdjęcie nr 2 pokazuje gotowy pakiet stojana.
 

Zdjęcie nr 2. Widok stojana

W klasycznych rozwiązaniach napędów z bezszczotkowymi silnikami prądu stałego do określenia pozycji wirnika względem stojana stosuje się czujniki Halla lub czujniki optyczne [5], [6]. W prezentowanym rozwiązaniu , w celu zmniejszenia kosztu układu zastosowano bezczujnikowy układ zasilania. Zdjęcie nr 3 przedstawia kompletny silnik wraz z nabudowanym na nim wentylatorem.
 

Zdjęcie nr 3. Widok silnika wraz z wentylatorem

Zbigniew Goryca
Politechnika Radomska


Jest to pierwsza część pracy poświęconej tej tematyce.
Już wkrótce opublikujemy część drugą. Zachęcamy do lektury 

Źródło: Dacpol
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl