Dziś jest środa, 23 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8408 +0.26% 1EUR 4.2792 +0.04% 1GBP 4.97 -0.02%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
29 maj 2006.

Możliwość oszczędzania energii w napędach małej mocy - cz.2

Możliwość oszczędzania energii w napędach małej mocy - cz.2

OSZCZĘDNOŚCI ENERGETYCZNE

Dotychczas stosowany silnik asynchroniczny przy prędkości 1800 obr./min. pobiera moc 37 VA. Moc mierzona po stronie napięcia 230 V wynosiła w nowym układzie 19 VA. Zatem zyskujemy 18 VA. Przyjmując, że sezon grzewczy trwa 6 miesięcy, a wentylator pracuje połowę tego czasu roczne oszczędności energii wynoszą 38,88 kWh. Przy założeniu nie zmienionej ceny silnika i przy założeniu ceny układu zasilającego silnik (transformator plus elektronika) na poziomie 120 pln, przy obecnej cenie energii poniesione nakłady zwrócą się po okresie czterech lat. Szacuje się, że w Polsce pracuje obecnie około 150000 takich wentylatorów (roczna produkcja wynosi 30000 sztuk), a zatem przy założeniu, że jednocześnie pracuje połowa z nich można powiedzieć, że w okresie grzewczym można zmniejszyć moc pobieraną przez odbiorców indywidualnych o około 1 MW. Dodatkowym plusem jest znacznie mniejszy obwód magnetyczny silnika i mniejsze zużycie miedzi na jego uzwojenie. Ilustracją tego jest zdjęcie nr 4, na którym przedstawiono wirnik nowego silnika z magnesami trwałymi i wirnik dotychczasowego silnika asynchronicznego. Zdjęcie nr 5 przedstawia układ zasilania  umieszczony w pokrywie silnika.

Zdjęcie nr 4. Porównanie wirników: silnika z magnesami trwałymi i silnika asynchronicznego

Zdjęcie nr 5. Układ zasilania umieszczony w pokrywie silnika

WNIOSKI

Prezentowany silnik ma w porównaniu z silnikami indukcyjnymi pewną wadę - wymaga elektronicznego układu zasilania, jednak jego sprawność jest znacznie wyższa. Sprawność ta wpływa na niższe zużycie energii, co w długim okresie eksploatacji może być czynnikiem decydującym o zakupie napędu wyposażonego w taki silnik. Dodatkowym plusem jest także duża przeciążalność (trzykrotna), niewielkie wymiary i masa silnika. Znikają także dotychczasowe problemy związane z regulacją prędkości obrotowej wentylatora i problemy z rozruchem przy znacznie obniżonym napięciu zasilania. Silnik ten ma regulowaną prędkość obrotową w zakresie od 50 do 1800 obr./min. i jest zasilany napięciem 12V co ma duże znaczenie w przypadkach zaniku napięcia w sieci energetycznej - wówczas można go zasilać z akumulatora i nie ma konieczności wyłączania pieca grzewczego.

Zbigniew Goryca
Politechnika Radomska



 Zachęcamy do lektury.

Źródło: Dacpol
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl