Dziś jest niedziela, 20 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8503 -0.35% 1EUR 4.2844 -0.01% 1GBP 4.9671 +0.43%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Aktualności
Cykl szkoleń z zakresu programowania sterowników SIMATIC S7-300, S7-1200
więcej
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
2 czerwiec 2006.

Niskonapięciowy, wolnoobrotowy napęd z bezszczotkowym silnikiem prądu stałego - cz.1

Niskonapięciowy, wolnoobrotowy napęd z bezszczotkowym silnikiem prądu stałego - cz.1

Niskonapięciowe układy napędowe z bezszczotkowymi silnikami prądu stałego znajdują coraz szersze zastosowanie w pojazdach o zasilaniu akumulatorowym, głównie ze względu na dużą trwałość i cichą pracę [1]. Przy takim zasilaniu ważnym argumentem jest także wysoka sprawność napędu. W układach przenośnych zależy nam także na  małej masie i wymiarach silnika. Prosta konstrukcja układu sterowania do bezszczotkowego silnika prądu stałego [2], [3], [4] przyczynia się w znacznym stopniu do zmniejszenia ceny układu napędowego i z powodzeniem może on cenowo konkurować z układami napędowymi wyposażonymi w silniki asynchroniczne, nad którymi góruje pod względem sprawności i dynamiki. W pracy przedstawiam układ napędowy niewielkiej mocy przeznaczony do napędu łodzi składający się z bezszczotkowego silnika prądu stałego i układu elektronicznego sterującego jego pracą. Łódź wyposażona w taki napęd może pływać po akwenach, na których obowiązuje strefa ciszy.

Konstrukcja silnika

Przy konstruowaniu silnika założono, że ze względów ekonomicznych wykorzystane będą elementy istniejących silników asynchronicznych. Elementami tymi są blachy stojana, obudowa oraz pokrywy boczne silnika. Na podstawie założonych parametrów: mocy, prędkości obrotowej i napięcia zasilania określono długość pakietu stojana i parametry uzwojenia [1], [6]. Założono przy tym, że na wirniku przyklejony będzie sześciobiegunowy, segmentowy magnes spiekany z materiału o symbolu N38 o następujących parametrach: Br=1,2 T i Hc=900 kA/m.
Na zdjęciu nr 1 przedstawiono widok wirnika.

Zdjęcie nr 1. Widok wirnika z sześciobiegunowym magnesem

Do budowy stojana wykorzystano blachę o średnicy wewnętrznej 76 mm i średnicy zewnętrznej 120 mm. Blacha ta  ma na obwodzie 36 żłobków. W celu zminimalizowania momentu zaczepowego w stojanie wykonano skos żłobków o jedną podziałkę żłobkową to jest o 100. Zdjęcie nr 2 przedstawia uzwojony pakiet stojana umieszczony w standardowym profilu aluminiowym.

Zdjęcie nr 2. Widok uzwojonego stojana

Do poprawnej pracy tego typu silnika niezbędna jest informacja o położeniu wirnika względem stojana. Do określenia pozycji wirnika zastosowano transoptory odbiciowe współpracujące z tarczą odbijającą promieniowanie podczerwone [5]. W celu łatwej regulacji kąta przełączania układ kontroli położenia stojana względem wirnika umieszczono na zewnątrz silnika. Zdjęcie nr 3 przedstawia ten układ, zaś zdjęcie nr 4 kompletny silnik.

Zdjęcie nr 3. Układ kontroli położenia wirnika względem stojana

Zdjęcie nr 4. Widok kompletnego silnika

Zbigniew Goryca
Politechnika Radomska

Jest to pierwsza część pracy poświęconej tej tematyce.
Już wkrótce opublikujemy część drugą. Zachęcamy do lektury 

Źródło: Dacpol
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl