Dziś jest niedziela, 20 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8503 -0.35% 1EUR 4.2844 -0.01% 1GBP 4.9671 +0.43%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej
Przed nami 32. edycja targów ENERGETAB 2019
więcej
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
9 czerwiec 2006.

Niskonapięciowy, wolnoobrotowy napęd z bezszczotkowym silnikiem prądu stałego - cz.2

Niskonapięciowy, wolnoobrotowy napęd z bezszczotkowym silnikiem prądu stałego - cz.2

Układ zasilania silnika

Szczególne warunki występujące na łodziach skłoniły mnie do założenia niskiego - bezpiecznego napięcia zasilania 24 V. Opracowany silnik ma napędzać bez przekładni śrubę napędową i dlatego założono małą prędkość obrotową silnika - 1000 obr./min. Następnym ważnym założeniem był niski koszt układu oraz możliwie małe wymiary zewnętrzne ? docelowo przewiduje się umieszczenie układu elektronicznego na silniku, tak aby cały układ napędowy stanowił integralną całość. Przewiduje się, że silnik będzie pracował dwukierunkowo z możliwością płynnej regulacji prędkości obrotowej. Schemat blokowy układu zasilania silnika przedstawiony jest na rys. 1. Wyjście oznaczone literą V służy do ustawiania żądanej prędkości silnika. Zmieniając napięcie podawane do tego wejścia w zakresie od 1,5 V do 4,1 otrzymujemy zmiany prędkości obrotowej w zakresie od 0 do 1000 obr./min. Wejście oznaczone literami R/L służy do zmiany kierunku wirowania silnika. Stan niski tego wejścia oznacza wirowanie w prawo, stan wysoki - w lewo. W układzie występują dwie pętle sprzężenia zwrotnego: położeniowa - niezbędna do poprawnej pracy silnika i prądowa zabezpieczająca silnik przed skutkami zbyt dużych prądów. Dzięki istnieniu tych pętli silnik może pracować jako silnik momentowy.


Rys.1. Schemat blokowy układu zasilania silnika

 

Zdjęcie nr 5 przedstawia widok wykonanego układu zasilania.

Zdjęcie nr 5. Układ zasilania silnika


Badania układu napędowego

Badania układu obejmowały sprawdzenie wszystkich funkcji napędu, pomiary parametrów elektrycznych oraz pomiar momentu wytwarzanego przez silnik w stanie zahamowanym. Na rys.2 przedstawiono zależność momentu wytwarzanego przez silnik od prądu. Jak widać jest to zależność liniowa typowa dla silnika ze wzbudzeniem w postaci magnesów trwałych. Moment obciążenia określany był przez pomiar nacisku dźwigni zamocowanej na wale silnika. Liniowa zależność momentu od prądu oznacza, że w badanym zakresie nie występowało nasycenie obwodu magnetycznego silnika.


 
Rys.2. Zależność momentu wytwarzanego przez silnik od prądu

Wnioski

Prezentowany układ może być ze względu na swą niską cenę może konkurować z układami napędowymi wyposażonymi w silniki komutatorowe. Wyższa sprawność w porównaniu z tymi układami wpływa na niższe zużycie energii, a ponadto układ jest cichszy i nie wymaga okresowych konserwacji i wymiany szczotek. Warto również wspomnieć o dużej przeciążalności tego napędu ograniczonej praktycznie jedynie przez prądy tranzystorów falownika zasilającego silnik. Małe wymiary układu zasilania silnika pozwalają na zamontowanie go na obudowie silnika. Obecnie trwają prace nad bezczujnikowym, zintegrowanym napędem  średniej mocy przeznaczonym do manewrowania większymi łodziami żaglowymi.

Zbigniew Goryca
Politechnika Radomska

Zachęcamy do lektury 


 

Źródło: Dacpol
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl