Dziś jest piątek, 18 październik 2019 r.
Energoelektronika.pl na stronach Facebook REKLAMA MAPA SERWISU KONTAKT
Strona główna Załóż konto Artykuły branżowe Katalog firm Seminaria FAQ Kalendarium Słownik Oferta
Wyszukaj
1USD 3.8503 -0.35% 1EUR 4.2844 -0.01% 1GBP 4.9671 +0.43%
Zaloguj się
Login (adres e-mail):
Haslo:
  Rejestracja
  Zapomniałem hasła
Reklama

Reklama

Aktualności
Przyszłość sektora motoryzacji w Polsce ? raport Banku Pekao S.A.
więcej
32 edycja targów Energetab 2019 juz za cztery tygodnie
więcej
Nowy cykl szkoleń praktycznych związanych z programowaniem sterowników marki Siemens
więcej
Siemensa buduje fabrykę dla Przemysłu 4.0 w Polsce
więcej

Zobacz archiwum

Kalendarium
23 październik 2019
LUMENexpo Targi Techniki Świetlnej  
więcej
29 październik 2019
73. edycja Seminarium dla Służb Utrzymania Ruchu  
więcej
Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać aktualne informacje o wydarzeniach w branży.
Podaj e-mail do subskrypcji:


Artykuły branżowe
4 marzec 2008.

Cyfrowo sterowane symulatory rezystancji i konduktancji - przegląd, opisy działania, przykłady rozwiązań cz.2

Symulatory rezystancji wykorzystujące układy wzmacniaczowe konwerterów impedancji

Czwórnik elektryczny opisują równania łańcuchowe o postaci:

Konwertery impedancji są to czwórniki aktywne, służące do proporcjonalnego przetworzenia impedancji obciążenia. Aby spełniać tę rolę, macierz łańcuchowa konwertera musi mieć parametry B=0 oraz C=0. Dzięki temu impedancja wejściowa konwertera jest proporcjonalna do impedancji obciążenia wyj-ścia:



gdzie Zo - impedancja obciążenia konwertera.

Inwertery impedancji są to czwórniki aktywne służące do odwrotnie proporcjonalnego przetworzenia impedancji obciążenia. Macierz łańcuchowa inwertera musi mieć parametry A=0 oraz D=0.Dzięki temu impedancja wejściowa inwertera jest odwrotnie proporcjonalna do impedancji obciążenia:

gdzie Zo - impedancja obciążenia konwertera.

Literatura [2, 3] opisuje prostą w praktyce realizację wzmacniaczowego konwertera ujemnoimpedancyjnego, tj. układu zwanego CNIC (Current Negative Inverting Converter) o ujemnym współczynniku wzmocnienia prądowego:

gdzie D= 1/k2 -  ujemny współczynnik wzmocnienia prądowego oraz o dodatnim współczynniku wzmocnienia napięciowego równym jedności:



gdzie A=k1=1 jest dodatnim współczynnikiem wzmocnienia napięciowego. Jego impedancja to:




Schemat realizacji takiego konwertera z wykorzysta-niem wzmacniacza podano na rys. 4.



Należy tu zwrócić uwagę, że literatura [2, 3] na schemacie konwertera ujemnoimpedancyjnego zamiast impedancji Z1, Z2, Zo podaje rezystancje R1, R2, Ro. Realizacja układu wzmacniacza tylko z rezystancjami wykazuje brak stabilnej jego pracy i występowanie drgań. Aby uzyskać stabilną pracę układu, autor zastosował tak zwaną kompensację zewnętrzną w postaci kondensatora łączącego wyjście wzmacniacza z odwracającym wejściem "-" [4]. Kondensator ten zapewnia typowe ujemne różniczkujące sprzężenie zwrotne. Po zastosowaniu takiego sprzężenia uzyskuje się już stabilną pracę, a impedancja Z1 staje się równoległym połączeniem rezystora R1 i kondensatora korekcyjnego C1. Na przykład przy zastosowaniu wzmacniacza scalonego typu OP07CP w układzie z samymi rezystancjami, praca układu jest niestabilna i występują drgania o częstotliwości ok. 70 kHz. Dodanie jednego równoległego kondensatora C1 stabilizuje pracę układu, wartość pojemności powinna zapewnić stałą czasową R1C1 o wartości ok. 50?s dla wymienionego wyżej wzmacniacza. Opisana korekcja ogranicza pasmo robocze konwertera do kilkudziesięciu Hz, jednak jest ono zazwyczaj wystarczające dla zastosowań symulatorów rezystancji.Wzmacniacz W1 ma właściwości zbliżone do wzmac-niacza idealnego, toteż napięcie pomiędzy jego końcówkami wejściowymi oznaczonymi "+" oraz "-" jest równe zeru, a prądy obydwu końcówek wejściowych wzmacniacza są pomijalnie małe. Przy takim założeniu otrzymuje się następujące równanie napięć dla obwodu wejściowego wzmacniacza:



Z równania tego wynika wartość współczynnika wzmocnienia prądowego:




Ponieważ napięcie pomiędzy końcówkami wejścia wzmacniacza jest równe zeru, to występuje równość napięcia wejściowego i wyjściowego:



a wartość wzmocnienia napięciowego jest równa jedności



Impedancja wejściowa konwertera wynosi:




Przyjmując następujące wartości impedancji w układzie konwertera ujemnoimpedancyjnego:


otrzymamy następującą operatorową postać wejściowej impedancji konwertera:



Układ ma charakterystykę członu inercyjnego pierwszego rzędu o stałej czasowej R1C1.Przy analizie przebiegów harmonicznych impedancja wejściowa konwertera jest opisana wzorem:



Przy analizie układu dla bardzo niskich częstotliwości lub przy prądzie stałym impedancja wejściowa konwertera jest rezystancją opisaną wzorem:

Pełna treść artykułu dostępna w czasopiśmie PAR

Źródło: PAR
O nas  ::  Regulamin  ::  Polityka prywatności (Cookies)  ::  Reklama  ::  Mapa stron  ::  FAQ  ::  Kontakt
Ciekawe linki: www.klimatyzacja.pl  |  www.strony.energoelektronika.pl  |  promienniki podczerwieni
Copyright © Energoelektronika.pl